Londot kertovat työstään Kambodzhassa

Suomen Lähetysseuran työ Kambodzassa alkoi vuonna 2000. Tuolloin siellä alettiin tukea erilaisia kehityshankkeita syrjäisissä kylissä. London perhe kertoo kuulumisiaan ensi sunnuntaina Kaupunginkirkossa.
3189365_Londo Family 2015_M.jpg

Keskustan alueseurakunnan nimikkolähettiperhe Londot kertoo työkuulumisistaan ensi torstainaVanhassa pappilassa.Tapahtuma alkaa viikkomessulla to 6.8. 5 klo 13 Kaupunginkirkossa, jonka jälkeen on kirkkokahvit ja Lähetystapahtuma Vanhassa Pappilassa.
Hanna Londo työskentelee sosiaalityön neuvonantajana
- Toimin nuorisotyön tiimissä. Tehtäviäni ovat hätämajoitustilan eli vastaanottokodin suunnittelu yhdessä tiimin kanssa, sekä toiminnan turva-arvioinnin kehittäminen. Phnom Penhissä on suuri tarve saada vastaanottokoti, johon nuori voi tulla lyhytaikaisesti, kun hänellä ei ole mitään muuta paikkaa mihin mennä. Sieltä käsin voimme etsiä perheen, johon nuori voidaan sijoittaa ja selvittää hänen tilannettaan tarkemmin, Hanna Londo kertoo.
Myös Dennis Londo työskentelee sosiaalityön tiimissä.
- Toimin neuvonantajana sosiaalityöntekijöille, jotka päättävät lasten ja nuorten sijoituksesta sijaisperheisiin ja orpokodeista ulos joutuneiden lasten ja nuorten palauttamisesta omiin perheisiin.
Lähes 70 % orpokodeissa asuvista lapsista ei ole orpoja, vaan heillä on joko yksi tai molemmat vanhemmat. Yhteistyöjärjestö M’lup Russey auttaa lapsia ja perheitä löytämään toisensa ja lasta palaamaan perheeseen.
-Paluuprosessi voi olla pitkä ja kivulias johtuen hylkäämisen kokemuksista tai perheen tilanteesta, Dennis Londo sanoo.

Maalla väkivaltainen historia

Kambodzha on yksi maailman köyhimmistä maista. Väkivaltainen menneisyys on hidastanut demokraattista kehitystä. Synkin jakso historiassa oli punaisten khmerien hirmuhallinto 1970-luvun loppupuolella. 1990-luvun lopulta alkaen poliittinen tilanne on vakiintunut ja olot rauhoittuneet.

Kambodzhan väestöstä puolet on alle 18-vuotiaita. Monilla lapsilla ei köyhyyden tai muiden syiden takia ole mahdollisuutta käydä koulua. Myös orpokodeissa on paljon lapsia, sillä köyhät perheet lähettävät niihin lapsiaan paremman tulevaisuuden toivossa.

Suomen Lähetysseuran lähetystyö alkoi vuonna 2000, jolloin alettiin tukea kehityshankkeita.  Nyt tuki on laajentunut myös seurakuntatyöhön Krusin kylässä.
Lähetysseura tukee kahta ICC:n lukutaito- ja kehityshanketta Koillis-Kambodzhassa. Alue on yksi Kambodzhan vähiten kehittyneitä alueita, ja valtaosa sen väestöstä kuuluu eri vähemmistökansallisuuksiin. Harvat heistä osaavat valtaväestön kieltä khmeriä, joka on myös kouluissa käytettävä kieli. He eivät myöskään osaa lukea tai kirjoittaa omalla äidinkielellään. Kirjallisuus- ja lukutaitotyön sekä siihen liittyvän muun yhteisönkehitystyön tavoitteena on parantaa vähemmistökansojen yhteiskunnallista asemaa ja elinoloja. Lukutaitotyö alkaa omalla äidinkielellä ja muuttuu vähitellen khmerinkieliseksi. Hankkeisiin sisältyy myös ruokaturvan parantamista, maatalouden ja eläintenhoidon kehittämistä.

Orpokotien olosuhteet vaikuttavat lasten ja nuorten elämään pitkään. Siksi Lähetysseura tukee M'lup Russeyta-nimistä järjestöä, joka luo vaihtoehtoisia toimintamalleja orpokodeille ja pyrkii siten ehkäisemään lasten ja nuorten laitostumista. Phnom Penhin alueella asuvat orpokotien aikuistuvat nuoret saavat elämäntaitokoulutusta ja tukea mm. koulutuspaikan ja työkokemuksen hankkimisessa.

Lähetysseuran paikallista kumppanijärjestöä First Stepiä tuetaan sen pioneerityössä poikiin kohdistuvan seksuaalisen hyväksikäytön ennaltaehkäisyn ja uhrien hoidon parissa. Se järjestää koulutusta järjestöjen ja instituutioiden sosiaalityöntekijöille, tarjoaa uhreille suunnattuja sosiaalityöntekijöiden palveluita ja vertaisryhmien kokoontumisia uhreille, organisoi tukiryhmiä uhrien omaisille, kampanjoi kyläyhteisöissä ja tuottaa tiedotus- ja tutkimusmateriaalia aiheesta.

Lisäksi tuetaan Chab Dai -verkostoa sen työssä ihmiskaupan ehkäisemiseksi ja uhrien tukemiseksi.

Kristillinen sanoma menee eteenpäin

Lähetysseura tekee yhteistyötä Kambodzhan pienen, syntymässä olevan luterilaisen kirkon kanssa. Kirkolla on seurakunnat Phnom Penhissä sekä maaseudulla. Kaupunkiseurakunnalla on oma opiskelija-asuntolansa, joka mahdollistaa maaseudun vähävaraisten perheiden lasten opiskelun pääkaupungissa ja pyrkii tukemaan monipuolisesti heidän kasvuansa.

Maaseudulla Kampong Chhnangissa toimiva seurakunta tekee pitkäjänteistä vaikuttamistyötä olemalla aktiivisesti mukana pienen buddhalaisen kylän arjessa. Seurakunta tarjoaa ruoka-apua kaikkien suurimmassa puutteessa eläville vanhuksille ja lapsille, englannintunteja ja tietokoneopetusta kylän nuorille, julistaa ilosanomaa jumalanpalveluksissaan sekä lasten päivittäisillä kerhotunneilla ja kaikessa toiminnassaan.

Lähetysseura tukee luterilaisen kirkon välityksellä perhetyön koulutusta maassa.

(Suomen Lähetysseura)

2015-08-04 12:19:00.0