Järnefeltin taideteos houkuttelee Taulumäen kirkkoon

Jyväskylän seurakunnan kirkoista tiekirkkoina ovat palvelleet Taulumäen ja Korpilahden kirkot sekä Kaupunginkirkko. Tiekirkot ovat auki vielä ensi viikon eli 14.8. saakka.

Tiekirkkojen kävijämäärät vaihtelevat siinä missä kesäsääkin. Sateisina päivinä kävijöitä on vähemmän, kesäinen sää houkuttelee ihmiset liikkeelle ja samalla tiekirkkoihin, joita Jyväskylän seurakunnassa ovat Taulumäen ja Korpilahden kirkot sekä Kaupunginkirkko.
Taulumäen kirkon opas Salla Hirvonen on Taulumäen oppaana neljättä vuotta, ja tämä kesä on niistä vilkkain. Kävijöitä on ollut kymmenisen ihmistä päivässä.
- Tämän kesän vetonaulana on ollut ehdottomasti Eero Järnefeltin alttaritaulu Kristus käy veden päällä vuodelta 1892. Liekö syynä Jorma Mikolan keväällä 2015 Jyväskylän yliopiston humanistisessa tiedekunnassa tarkastettu taidehistorian väitöskirja, jossa kyseinen teos ja sen historia on suurennuslasin alla. Myös Antiikki ja Taide -lehdessä 3/2015 ilmestynyt artikkeli Taulumäen kirkosta on tuonut muutaman kiinnostuneen kävijän, Hirvonen kertoo.

Korpilahden tiekirkon kesäkuu oli hiljainen – kirkkoon tutustui tuolloin keskimäärin kuusi vierailijaa päivässä. Heinäkuu tuplasi kävijämäärät, ja varsinkin Palvipäivät toi kymmeniä kävijöitä.
- Pääasiassa kirkossa vierailleet ihmiset ovat tutustuneet kirkkoon eivätkä ole kummemmin kysyneet siitä mitään. Jotkut ovat muistelleet aiempia kirkkokäyntejään, kertoo Aimo Ikonen, joka työskenteli kirkko-oppaana vuoroviikoin Miska Paanasen kanssa.

Kaupunginkirkko on ollut Jyväskylän seurakunnan tiekirkoista vetovoimaisin. Siihen on tutustunut keskimäärin 75 kävijää päivässä, paikallista väkeä, kotimaanmatkailijoita ja ulkomaalaisia turisteja.
- Kirkkoon tulemisen syyt vaihtelevat: osa tulee hiljentymään, osa katselemaan, osa on kiinnostunut kirkon arkkitehtuurista, historiasta ja kulttuurista, osa tulee muistelemaan menneitä tapahtumia ja osa tulee vessaan. Muutama on tullut pyytämään apua taloudellisiin vaikeuksiin, opas Olga Kilkki kertoo.
Vilkkainta aikaa on iltapäivä klo 15 saakka. Sääkin vaikuttaa: sadepäivinä Kirkkopuisto on tyhjä, eikä väki löydä kirkkoonkaan.
-  Monet juttelevat mielellään  ja kommentoivat kirkkoa. Monet ihmettelevät miten pieni kirkko tämä loppujen lopuksi on. Kommentteja tulee mukavasta alttaritaulusta, katon tähtitaivaasta, lapsityön rakentamista sivualttareista ja lasten kirkkokasseista takapenkistä. Monet myös muistelevat vanhoja tapahtumia kuten omia tai jonkun tuttavan häitä tai konfirmaatiota.

Tiekirkot ovat auki 14.8 saakka.
www.tiekirkot.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Wed Aug 05 11:33:01 EEST 2015