Kristityt alkuperäiskansaedustajat kohtaavat Uudessa Seelannissa

Kristityt alkuperäiskansojen edustajat kokoontuvat ensi viikolla Rotoruassa, Uudessa Seelannissa. Globaali ja ekumeeninen alkuperäiskansakokoontuminen tuo 20.–22.7. yhteen noin 200 kristittyä alkuperäiskansajäsentä eri puolilta maailmaa. Sitä ennen, 18.–19.7., järjestetään alle 35-vuotiaiden kristittyjen alkuperäiskansaedustajien Nuorten esikonferenssi.

Alkuperäiskansojen ja yleisesti vähemmistöryhmien kysymykset ovat voimistuneet viimeisten vuosikymmenten aikana. Alkuperäiskansojen asema nousee esille erityisesti ympäristökatastrofien yhteydessä.

- Alkuperäiskansoihin kuuluvien kristittyjen esiin tuomat haasteet lähtevät yksilöä koskevista ihmisoikeuksista ja päätyvät ympäristöä ja luontoa koskeviin ekokatastrofeihin. Alkuperäiskansojen esiin nostamat teemat laajenevat usein yhteiskunnallisiksi ja globaaleiksi, kertoo Kirkon lähetystyön keskuksen johtaja Risto Jukko.

Saamelaisia mukana Suomesta ja Norjasta

Suomen evankelis-luterilaisen kirkon edustajana Uuden Seelannin kristittyjen alkuperäiskansajäsenten kokoontumisiin osallistuu teologian maisteri Helga West. Utsjoelta kotoisin oleva West on taustaltaan pohjoissaamelainen. Hän osallistuu sekä Nuorten esikonferenssiin että Globaaliin ja ekumeeniseen alkuperäiskansakokoontumiseen. Myös Norjan luterilainen kirkko lähettää saamelaisedustuston Rotoruaan.

Konferenssien järjestäjänä on Kirkkojen maailmanneuvosto. KMN:n Maailmanlähetyksen ja evankelioimisen komissiossa on ollut vuodesta 2014 käynnissä projekti Mission from the Margins, jonka osa-alueita ovat siirtolaisuus ja monikulttuurinen työ, vammaisten vaikuttamistoiminta ja alkuperäiskansatyö. Suomen evankelis-luterilainen kirkko on ollut viime vuosina aktiivisesti mukana KMN:n Maailmanlähetyksen ja evankelioimisen komission työskentelyssä.

Tänä vuonna konferenssien teemoina ovat alkuperäiskansojen hengellisyys ja sovinto. Kirkkojen maailmanneuvosto järjestää Globaalin ja ekumeenisen alkuperäiskansakokoontumisen noin kahden vuoden välein.

Lue artikkelistaLinkki avautuu uudessa välilehdessä lisää Uuden Seelannin alkuperäiskansakokoontumisesta

Lisätiedot:

Risto Jukko, risto.jukko@evl.fi, p. 050 584 6876