Kirkon talo tervehtii presidenttejä Vuorisaarnan sanoin

Presidenttien Trump ja Putin maanantaista vierailua Helsingissä tervehditään Kirkon talon seinällä Matteuksen evankeliumin Vuorisaarnan sanoin: “Blessed are the peacemakers, for they will be called children of God.” eli ”Autuaita ovat rauhantekijät: he saavat Jumalan lapsen nimen.” (Matteuksen evankeliumi 5:9)Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Kirkon talolla Etelärannassa työskentelevät Kirkkohallitus, Kirkon Ulkomaanapu sekä Kirkon eläkerahasto. Suurvaltojen johtajien oletetaan tapaavan lähistöllä presidentinlinnassa, ja kansainvälistä mediaa on myös kokoontunut näköetäisyydelle Kirkon talosta.

Kirkkohallituksen Ihmisoikeus- ja yhteisötyön asiantuntija Laura Arikka kertoo, että julistekangas päätettiin ripustaa historiallisen kokouksen aikana, koska kirkko elää osana maailmaa, yhteiskuntaa ja päätöksentekoa.

”Kirkon ja kristittyjen tehtävänä on toimia paremman ja oikeudenmukaisemman maailman puolesta sekä rukoilla yhteisönä kaikenlaisen rauhan toteutumista. On tärkeää myös rukoilla heidän puolestaan, joilla on mahdollisuus vaikuttaa asioihin paikallisesti ja globaalisti”, Arikka toteaa.

Kirkon ulkomaanavun toiminnanjohtaja Jouni Hemberg toivoo, että jokaisessa korkean tason tapaamisessa muistetaan, että ihmisillä kaikkialla maailmassa on oikeus elää rauhassa.

”Rauha on perusta, jolle kaikki muu rakennetaan. On meidän kaikkien tehtävä edistää rauhaa ja oikeudenmukaisuutta tässä maailmassa”, Hemberg sanoo.

Julistekankaan raamatuntekstin voi Arikan mukaan nähdä kukin omalla tavallaan joko siunauksena, rukouksena, kehotuksena tai rohkaisuna.

”Jeesuksen vuorisaarna puhuttelee edelleen ja haastaa meitä kaikkia rakentamaan rauhaa.”

Lisätietoja:

asiantuntija Laura Arikka, Kirkkohallitus, p. 044 5792686