Kirkon Ulkomaanapu lopettaa työnsä viidessä maassa

Hallituksen kehitysyhteistyöleikkaukset purevat Kirkon Ulkomaanavun toimintaan. Lähes puoli miljoonaa ihmistä jää ilman suoraa apua.

Hallitus leikkaa Kirkon Ulkomaanavun kehitysyhteistyöstä 43 prosenttia jo ensi vuonna verrattuna vuoden 2015 tasoon.  Leikkausten seurauksena Kirkon Ulkomaanapu joutuu lopettamaan työnsä kokonaan viidessä maassa ja karsimaan toimintaansa useissa muissa. Lähes puoli miljoonaa ihmistä jää ilman suoraa apua.

Ulkomaanavun työ loppuu kokonaan Libanonissa, Mosambikissa, Guatemalassa ja Hondurasissa sekä Kongon demokraattisessa tasavallassa viimeistään maaliskuun lopussa 2016.

Itä-Afrikassa leikataan ulkoministeriön rahoitusta Kenian ja Eritrean maaohjelmista. Strategiansa mukaan Ulkomaanapu keskittyy entistä vahvemmin hauraisiin valtioihin. Eritreaan, Etelä-Sudaniin, Somaliaan ja Ugandaan etsitään mahdollisuuksien mukaan korvaavia rahoituslähteitä.

Merkittäviä leikkauksia joudutaan lisäksi tekemään esimerkiksi Kambodžassa, jossa varsinainen kehitysyhteistyöohjelma ajetaan alas. Vapaaehtoisverkostojen, kuten Opettajat ilman rajoja, nuorisoverkosto Changemakerin ja Naisten Pankin, työn tukea jatketaan. Aasiassa kehitysyhteistyö jatkuu Myanmarissa ja Nepalissa.
Myös Lähi-idän ja Haitin ohjelmien rahoitusta joudutaan vähentämään.

Ulkomaanavun yhteistoimintaneuvottelut käynnistyivät eilen tiistaina. Arvioitu henkilöstön vähennystarve on 25 henkilötyövuotta, mikä tarkoittaa noin 10 prosenttia koko henkilökunnasta.
Lisäksi Ulkomaanapu varautuu mittaviin leikkauksiin humanitaarisen avun osalta.

Siirtymäajan puute eettisesti kestämätöntä

Ulkomaanavun hankkeiden lopettaminen ja yhteistoimintaneuvottelujen aloittaminen johtuu hallituksen tekemistä rajuista kehitysyhteistyön leikkauksista. Elokuussa ilmoitettu lähes 400 miljoonan leikkaus varsinaiseen kehitysyhteistyöhön on vielä suurempi kuin alkukesästä julkaistussa hallitusohjelmassa ilmoitettiin.

Hallitus on leikkaamassa järjestöjen tuen vuoden 2016 alusta ilman minkäänlaista siirtymäaikaa.
- Toiminnan lopettaminen tällä aikataululla on suorastaan julmaa. Leikkaukset pitäisi edes porrastaa, jotta meidän ja muidenkin järjestöjen olisi mahdollista ajaa kehitysyhteistyöhankkeet alas eettisesti kestävällä tavalla. Lisäksi leikkauksilla on suora vaikutus Eurooppaan suuntaavan pakolaismäärän kasvuun, Kirkon Ulkomaanavun toiminnanjohtaja Jouni Hemberg sanoo.

<- Porrastus olisi mahdollista toteuttaa pelkästään budjetin sisäisillä siirroilla. Esimerkiksi jos hallitusohjelman ulkopuolelta ilmestynyt 30 miljoonaa euroa annettaisiin järjestöille edes väliaikaisesti yritysten tukemisen sijaan.

2015-09-09 11:54:19.0