Kuokkalan kirkon kattorakenteen turvallisuutta halutaan lisätä

3981564_kirkko alkusyksyn iltana_L.tif

Espanjalaisesta liuskekivestä viisi vuotta sitten rakennetun Kuokkalan kirkon kattorakenne on osoittautunut Suomen oloissa ongelmalliseksi. Kattolaattoja rikkoutuu lämpötilaerojen sekä lumen ja jään vuoksi vuosittain 5-10 kappaletta.

Jyväskylän seurakunnan kiinteistöpäällikkö Veikko Toivakan mukaan tilanteen tekee vaikeaksi se, että irtoamista on mahdoton ennakoida. Viimeksi sunnuntaina yksi laatoista irtosi ja putosi kirkon eteläisellä sivustalla. Kooltaan 30 x 30 -senttinen kivilaatta voisi pudotessaan aiheuttaa suurta vahinkoa, mutta toistaiseksi on selvitty säikähdyksellä.

Toivakan mukaan rikkoutuu erityisesti talvisin lumen ja jään vuoksi. Lumiesteet tai suojaverkot estäisivät lumen ja jään lisäksi myös laattojen putoamisen. Kuokkalan kirkon katolla lumiesteitä ei kuitenkaan arkkitehtonisista syistä ole, ja lumi sulatetaan tarvittaessa sähkövastuksilla. Nyt kirkon kattorakenteen turvallisuutta tulee tarkastella uudelleen.

- Tällaisissa tapauksissa käytetään usein räystäsverkkoja, mutta niiden kiinnittäminen jälkiasennuksena on vaikeaa. Seuraavaksi tutkitaan arkkitehdin kanssa, millainen ratkaisu voisi olla mahdollinen, Toivakka sanoo.

Särkyneitä laattoja vaihdetaan nosturin avulla uusiin vuosittain. Viimeksi näin tehtiin viime viikolla, samalla kun kattoikkunan tiivistystä parannettiin.

Lisätietoja: vs. kirkkoherra Jukka Helin 050 518 5445, jukka.helin(at)evl.fi

2015-09-14 18:48:01.0