Kirkkoneuvoston päätöksiä 16.9.

Kuokkalan aluekappalaiseksi esitetään Buchtia

Kuokkalan aluekappalaisen virkaan esitetään valittavaksi Riku Bucht. Jyväskylän seurakunnan kirkkoneuvosto oli yksimielisesti Buchtin kannalla ja esittää kirkkovaltuustolle tämän valintaa. Valtuusto päättää asiasta lokakuun kokouksessaan.

Riku Bucht on 39-vuotias ja työskentelee seurakuntapastorina Kuokkalassa. Hän on koulutukseltaan teologian maisteri ja työskennellyt Jyväskylän seurakunnassa vuodesta 2004.

Kuokkalan aluekappalaisen virka tuli auki Pekka Mustosen eläköidyttyä kesällä.

Lisätietoja: kirkkoherra Arto Viitala 0400 540 490, arto.viitala(at)evl.fi

Seurakunta hakee ympäristödiplomille jatkoa

Jyväskylän seurakunta hakee jatkoa 2011 saamalleen ympäristödiplomille. Kirkkoneuvosto hyväksyi seurakunnan ympäristöohjelman mukaiset tavoitteet seuraavalle diplomikaudelle 2015-20.

Ympäristöohjelman ja kirkon ympäristödiplomin eli ympäristöjärjestelmän tavoite on hallita toiminnasta ympäristölle aiheutuvia haittoja ja pyrkiä määrätietoisesti pienentämään niitä. Seuraavalla diplomikaudella päätavoitteita ovat kestävien liikkumismuotojen lisääminen, ympäristönäkökohtien painottaminen tuotteiden ja palveluiden valinnassa sekä sähköisten palvelujärjestelmien kehittäminen.

Kirkollisveroprosentti säilynee ennallaan

Jyväskylän seurakunnan jäsenten maksama kirkollisveroprosentti säilynee nykyisellään. Keskiviikkona kokoontunut kirkkoneuvosto esittää, että veroprosentti pidettäisiin 1,45:ssä vuonna 2016. Veroprosentin vahvistaa lokakuussa kokoontuva kirkkovaltuusto.

Nykyisellä veroprosentilla seurakunnan kokonaistulos vuosina 2016-18 muodostuu taloussuunnitelman mukaan noin 0,8 miljoonaa euroa alijäämäiseksi. Summassa ei ole huomioitu investoinneista syntyviä kustannuksia.

Lisätietoja: hallintojohtaja Anu Lajunen 050 340 9888, anu.lajunen(at)evl.fi

Korpilahden kirkko on remontin tarpeessa

Korpilahden kirkko kaipaa kunnostusta. Jyväskylän seurakunnan vanhin kirkko on rakennettu 1827, ja sen välikaton ja yläpohjan ongelmat on tiedetty jo vuosia. Hiljattain tehdyissä tarkemmissa tutkimuksissa havaittiin, että kattorakenne on liian heikko. Vesikatto kaipaa korjausta ja uudistamista sekä kantavien rakenteiden vahvistamista.

Kirkkoneuvostolle keskiviikkona esiteltyjen suunnitelmien mukaan kattoremontin yhteydessä olisi järkevää tehdä myös muuta kunnostusta. Kirkko kaipaa uutta maalia sekä ulkoseiniin että sisälle, talotekniikkaa pitäisi uudistaa, ja lisäksi kuori, alttari ja pääeteinen tarvitsevat päivitystä. Kunnostettavaa on myös kirkon pihalla, jossa tarvitsee tehdä maatöitä.

Kaikkineen kunnostustöiden kustannukset ovat useita miljoonia. Tarkennetut remonttisuunnitelmat on tarkoitus tuoda kirkkoneuvostolle lokakuun lopulla, jonka jälkeen kirkkovaltuusto päättäisi asiasta joulukuussa. Mikäli valtuusto hyväksyy suunnitelmat, remontti voisi alkaa ensi syksynä. Töiden on arvioitu kestävän vuoden verran.

Korpilahden kirkko korjattiin perusteellisesti Alvar Aallon suunnitelmien mukaisesti satavuotisjuhliaan varten 1920-luvulla. Sen jälkeen kirkossa on tehty kaksi remonttia, ensimmäinen vuonna 1964 ja toinen vuonna 1988.

2015-09-16 22:09:01.0