Oulun piispa Jukka Keskitalo vihittiin virkaansa

Oulun hiippakunnan kolmastoista piispa, teologian tohtori Jukka Keskitalo on vihitty virkaansa Oulun tuomiokirkossa.

Vihkimyksen yhteydessä uusi piispa vastaanotti piispanviran tunnukset, ristin ja sauvan. Vihkimisen toimitti arkkipiispa Tapio Luoma. Häntä avustivat muun muassa Suomen evankelis-luterilaisen kirkon yhteistyö- ja sisarkirkkojen edustajat. Avustavana pappina messussa toimi tuomiorovasti Satu Saarinen.

Piispa Keskitalo sai Oulun hiippakuntaan kuuluvilta seurakunnilta lahjana piispanvaatteet, hiipan ja kaavun sekä stolan, jotka puettiin hänen ylleen vihkimyksessä. Vaatteet on suunnitellut oululainen kuvataiteilija Moosa Myllykangas.

"Kristuksen rakkaus kutsuu meitä palvelemaan lähimmäisiämme"

Johanneksen evankeliumin (Joh. 21:15–17) pohjalta saarnannut piispa Keskitalo muistutti kuulijoitaan, että kirkon ja kristittyjen matka iankaikkiseen päämäärään kulkee läpi kauniin ja rujon maailman.

- Iankaikkisen päämäärän tähyileminen ei saa johtaa siihen, että me pyhiinvaeltajat elämme tulevassa todellisuudessa unohtaen tämän hetken kutsumuksen ja haasteet maailmassa. Siksi juuri se arki, jossa elät, on sinulle mahdollisuus toteuttaa Jumalan antamaa kutsumusta lähimmäisten hyväksi, piispa Keskitalo sanoi.

- Kun tiedostamme, ettei kaikki ole vain siinä mitä silmillämme näemme, johtaa se meidät kristittyinä sitoutumaan siihen mitä ympärillämme näemme. Ja sitoutumaan niihin ihmisin, joita elämäämme annetaan.

- Kristuksen rakkaus kutsuu meitä palvelemaan lähimmäisiämme ja ihmiskuntaa. Enemmänkin, Kristuksen rakkaus vaatii meitä kilvoittelemaan, että emme eläisi vain itsellemme. Siksi mikään inhimillinen ja ajallinen ei ole vierasta kohti iankaikkista päämäärää tähyilevälle pyhiinvaeltajalle. Ei ilmastonmuutos. Ei pakolaisuus. Ei vanhusten hoidon haasteet. Eivät ihmisoikeuskysymykset. Ei soteuudistus. Ei työttömyys eikä työllisyys.

Oulun hiippakunta

Mon Nov 12 08:46:00 EET 2018