Valtuuston keski-ikä laskee

Jyväskylän kirkkovaltuuston keski-ikä laskee tulevalle kaudelle viidellä vuodella nykyisestä. Uusien valtuutettujen keski-ikä on 51 vuotta. Tilanne oli sama 2010 vaaleilla valitussa valtuustossa, mutta viime vaaleissa keski-ikä nousi 56 vuoteen.

Valtuuston nuorin on 19-vuotias lukiolainen Siiri Muhonen (SDP ja sit.) Huhtasuolta. Iäkkäin on puolestaan Kortepohjassa asuva 77-vuotias Matti Eerola. Hän on vaikuttanut kirkkovaltuustossa pitkään.

Uudessa valtuustossa valta siirtyy miehiltä naisille, kun naisia valittiin 22 ja miehiä 17. Sukupuolijakauma on viime vaaleissa vaihdellut niin, että nais- ja miesenemmistöt ovat vuorotelleet. Vuoden 2010 vaaleissa naisia valittiin selkeä enemmistö, 59 prosenttia. Neljä vuotta sitten asetelma kääntyi miesten eduksi prosentein 51-49. Seuraavat neljä vuotta naisia on valtuustossa 56 ja miehiä 44 prosenttia.

2018-11-19 01:42:00.0