Vuoden kristillinen kirja on Ystäväni Seija

Kansanedustaja Jutta Urpilainen ja äänestävä yleisö olivat samaa mieltä: Jukka Sariolan kirja Ystäväni Seija - kutsumuksena Afganistan on Vuoden kristillinen kirja
4882069_ystavani-seija_M.jpg

Kansanedustaja Jutta Urpilainen valitsi Vuoden 2015 kristilliseksi kirjaksi Jukka Sariolan teoksen Ystäväni Seija – kutsumuksena Afganistan. Kilpailun voittaja julkistettiin Helsingin kirjamessuilla sunnuntaina 25. lokakuuta.

Heinäkuussa vuonna 2014 tuli tieto kahden suomalaisen avustustyöntekijän surmasta Afganistanissa. Toinen heistä oli pitkään maassa työskennellyt Seija Järvenpää. Korpilahden alueseurakunta tuki rahallisesti Järvenpään työtä.

Seijan läheinen ystävä Jukka Sariola on koonnut tuntonsa ja muistonsa kirjaksi, jossa hän kertoo rohkeasti erityisestä ystävyydestä sitkeän naisen kanssa. Tapahtumat etenevät vuosikymmenten takaa aina Seijan elämän viimeisiin hetkiin.

Sariolan sanoin ”Seija ei ollut uhkarohkea sankaripyhimys vaan omat lahjansa lähimmäisten käyttöön antanut tavallinen ihminen”.

Kirjan materiaalina on Jukka Sariolan muistojen lisäksi yli 600 sähköpostiviestiä käsittävä kirjeenvaihto sekä Seijan vuosien varrella tukirenkaalleen lähettämät rukouskirjeet. Kirjassa on 40 sivun laajuinen kuvaliite ja piispa Tapio Luoman esipuhe.

Jukka Sariola (s. 1963) toimii aktiivisesti vammaisjärjestökentässä sekä kirkossa. Hän sairastaa harvinaista lihasten rakenteeseen vaikuttavaa synnynnäistä tautia. Seurakunnalle suunnattujen ATK-ohjelmien suunnittelu, penkkiurheilu ja kalastus kuuluvat Sariolan kiinnostuksen kohteisiin.
Voittaja palkittiin 2 000 euron rahapalkinnolla. Kristilliset kustantajat ry:n järjestämä kilpailu oli avoin kaikille kustantajille. Voittajateoksen on kustantanut Kustannus Oy Uusi Tie.

2015-10-26 09:21:55.0