Radikaali rock-messu Missa Popularis tulee taas

Pääsiäismaanantaina 22.4. Jyväskylän Taulumäen kirkossa kuullaan ja nähdään suomigospelin hämärän varhaishistorian keskeinen teos, Timo Ruottisen vuosina 1968–1969 säveltämä Missa Popularis. Jyväskylässä radikaali, kirottu ja kiitetty rock-messu kuultiin viimeksi viisikymmentä vuotta sitten, toukokuussa 1969.

Nykyäänkin vaikeasti määriteltävä teos liikkuu tyylillisesti barokin ja progressiivisen rockin akselilla, kolmesta suuresta B:stä (Bach – Beatles – Beach Boys) Procol Harumin kautta kohti 70-luvun alun rock-ilmaisua.

Säväyttävistä musiikkielämyksistä tunnettu jyväskyläläinen Ruamjai-kuoro (joht. Kirsi Kaunismäki-Suhonen) tulkitsee 2000-luvulle päivitetyn latinankielisen messun suurta kertomusta välillä mahtipontisesti, välillä herkästi ja mystisen salatusti nyansoiden.

Bändinä toimii kovan tason ammattimuusikoista koostuva tamperelainen The New SEGMENT Orchestra (Seppo ”Kala” Alajoki, kitara, Masa Orpana, saksofonit, huilu & kitara, Arto Piispanen, kosketinsoittimet, Juuso Nordlund, sähköbasso ja Simo Laihonen, rummut).

Aikansa suuria kysymyksiä, kuten Vietnamin sotaa, Biafran nälänhätää ja Yhdysvaltojen rotupolitiikkaa, omalla tavallaan kommentoinut teos on Jyväskylässä tuotu tähän päivään myös visuaalisesti. Nykyajan ikoniset kuvat kertovat osin samanlaisesta, osin uudenlaisesta maailmanhädästä – mutta myös toivosta.

Huikeat puitteet tälle Hieman erilaiselle jumalanpalvelukselle tarjoaa – nyt jo toista kertaa historiansa aikana – enkelten kirkoksikin kutsuttu 90-vuotias Taulumäen kirkko. Ilmaiskonsertti on samalla Jyväskylän toukokuisten Kirkkopäivien ennakkotapahtuma sekä osa Jyväskylän Pääsiäinen 2019 -konserttisarjaa.

Katso ja kuuntele teoksen alku

2019-03-27 10:38:00.0