Avara ikkuna 2000-luvun kirkkoon Jyväskylässä 17.–19.5.

Toukokuun puolivälissä 17.–19.5. Jyväskylän keskustaa ja yliopiston aluetta värittävät kaiken kansan Kirkkopäivät sekä niihin kiinteästi nivoutuvat Lähetysjuhlat. Lauantaina tapahtumakimaraan yhdistyy kaupunkifestivaali Yläkaupungin Yö. Suurelle yleisölle suunnattu ohjelma on pääosin maksutonta.

Kohtaamisia ja keskusteluita

Kirkkopäivät on perinteisesti keskustelun ystävien laatuaikaa. Tapahtuma tarjoaa foorumin, jossa eri tavalla ajattelevat ja uskovat voivat käydä avointa ja kaikkia osapuolia kunnioittavaa keskustelua.

Jyväskylän ohjelmakartalta löytyy muun muassa Helsingin emerituspiispa Eero Huovisen ja talousvaikuttaja Björn Wahlroosin nojatuolikeskustelu elämästä ja Jumalasta. Kuopion piispa Jari Jolkkonen luotaa syyllisyyttä ja sovituksen mahdollisuutta vieraansa, kolmoismurhaaja Lauri ”Late” Johanssonin näkökulmia kuunnellen. Sananvapauden rajoista politiikassa, komediassa ja kirkossa keskustelevat Helsingin piispa Teemu Laajasalon kutsumina Perussuomalaisten puheenjohtaja Jussi Halla-aho ja tv-koomikko Joonas Nordman.

Helsingin kirjamessujen ohjelmajohtaja Ronja Salmen vetämässä keskustelussa lauantaina kello 17 mokaamisen tärkeyttä pohtivat näyttelijä Joni Leponiemi, pikaluistelija Mika Poutala ja maajoukkuepappi Leena Huovinen. Kello 19 alkavaan Open Space -tyyliin etenevään Ratkaisujen iltaan voivat saapua kaikki planeettamme tulevaisuudesta kiinnostuneet etsimään yhdessä vastauksia maapallon suuriin haasteisiin.

Elämyksiä lapsille ja nuorille

Lapsiperheiden kannattaa lauantaina suunnata yliopistonmäelle ja Mäki-Matin perhepuistoon, jossa tarjolla maksutonta ohjelmaa perheille ja kouluikäisille. Pikkuväen touhuja värittävät Lähetysjuhlien kansainväliset mausteet ja toivon tarinat maailmalta. Kirkkopuistoon 17.-18.5. telttoineen ja rasteineen nouseva urbaani partioleiri tarjoaa tekemisen meininkiä niin nykyisille kuin tuleville partion ystäville.

Kulttuuria ja ikiaikaista sanomaa

Kirkkopäivien ja Lähetysjuhlien yhteisavajaisten jälkeen perjantai-illan maksullisessa Gospelia kaikille! -konsertissa Seminaarinmäen juhlateltan lavan valloittavat muun muassa gospel-ikoni Pekka Simojoki, duo Eve & Ossi sekä kantelevirtuoosi Ida Elina.

Lauantai-iltapäivänä keväinen Lounaispuisto täyttyy laululla, kun paikalle saapuu musiikinrakastajia yli viidestäkymmenestä keskisuomalaisesta kuorosta. Superkuoron ohjelmasta löytyy muun muassa Apulantaa ja Abbaa – ja mukaan saa liittyä kuka vain. Illan pimetessä puistossa kuullaan sielukkaita Lauluja luvatusta maasta, kun Jaakko Löytty ja Taulumäen kirkon Lux Auribus -kuoro yhdistävät voimansa afroamerikkalaisesta perinteestä nousevan hengellisen musiikin tahtiin.

Seminaarinmäen juhlateltan Yhteisvastuu-konsertissa lavan ottaa haltuun suomalaisen rockin kärkikaartiin kuuluva Olavi Uusivirta ja päivän päätteeksi pastori Kari Kanalan stand up -ilta tarjoaa Yön kulkijoille makoisat naurut yliopiston juhlasalissa.

Kirkkopäivien ohjelmasta löytyy myös esimerkiksi mahdollisuus tutustua vuorisaarnaan hiekka-animaationa, osallistua partiolaisten iltanuotiohartaukseen tai viljellä hiljaisuutta veisaten Siionin virsiä. Tapahtumaviikonlopun päätteeksi sunnuntaina 19.5. kokoonnutaan Kirkkopäivien ja Lähetysjuhlien yhteiseen juhlamessuun, jossa kajahtavat irlantilaissävyiset virret.

Ammattilaisten koulutuspäivät

Seurakuntien, järjestöjen ja kirkon työntekijöille ja luottamushenkilöille suunnattu Kirkkopäivien koulutuksellinen ohjelmaosuus on koottu napakaksi paketiksi perjantaista lauantain alkuiltapäivään. Ohjelmissa pureudutaan esimerkiksi kirkon tulevaisuuden ja työn haasteisiin, johtajuuteen ja kansainvälisyyteen. Esillä ovat myös ajankohtaiset diakonian kysymykset, jotka on koottu D-Areena-kokonaisuudeksi. Ammattilaisohjelmiin oikeuttavat Kirkkopäivä-liput nettisivuilta.

Lisätiedot ja koko ohjelma:

www.kirkkopaivat.fi
www.lahetysjuhlat.fi

Kirkkopäivät on valtakunnallinen, vahvasti paikallisväritteinen kaiken kansan kaupunkifestivaali ja avara ikkuna 2000-luvun kirkkoon. Tänä keväänä Kirkkopäivät järjestetään Lähetysjuhlien lisäväreillä Jyväskylässä 17.–19.5. Lauantaina 18.5. mukaan menoon liittyy Yläkaupungin Yö. Kirkkopäivien pääjärjestäjät ovat Kirkkopalvelut, Jyväskylän seurakunta ja Suomen Lähetysseura.

2019-04-29 15:32:00.0