Kirkkovaltuuston päätöksiä

Vesalan leirikeskus_L.jpg

Jyväskylän seurakunnan leirikeskushanke etenee. Kirkkovaltuusto hyväksyi Vesalan uudisrakennuksen rakentamisen äänestyksen jälkeen. Uudisrakennuksen hylkäämistä esitti Tuulikki Väliniemi Inkeri Tuunasen kannattamana, mutta pohjaesitys voitti äänin 35-4.  Vesalan uudisrakennuksen hyväksymiseen tarvittiin valtuustossa 2/3 määräenemmistö.
Vesalan uudisrakennus on päivitetty sekä rakentamisaikataulun että kustannusten osalta. Merkittävin muutos on päärakennuksen jakaminen kolmeen erilliseen rakennukseen kahden rakennuksen sijaan. Uusi suunnitelma on seurakunnan leirikeskusstrategian mukainen eli se mahdollistaa kahden yhtäaikaisen rippikouluryhmän järjestämisen. Näiden lisäksi tilat mahdollistavat myös yhtäaikaisen päiväkäyttöryhmän.
Vesalan uudisrakennuksen kokonaispinta-ala on 1 835 bruttoneliömetriä ja saunarakennus 145 bruttoneliömetriä. Hankkeen arvioitu enimmäiskustannus on 5,9 miljoonaa euroa (alv 0%). Hankkeen suunnittelu toteutetaan tämän vuoden aikana ja varsinainen purku- ja rakennustyö alkaa ensi vuonna. Vesalan uudisrakennuksen on määrä valmistua vuonna 2021.
Vesalan uudisrakennus oli kirkkovaltuuston käsittelyssä edellisen kerran joulukuussa. Kirkkovaltuuston enemmistö oli rakentamisen kannalla, mutta päätöksen hyväksyminen jäi yhden äänen päähän. Helmikuussa kirkkoneuvosto päätti, että suunnitelma tuodaan myös uuden kirkkovaltuuston käsiteltäväksi.

Uudisrakennuksen puolesta äänestivät: Emilia Lakka, Raija Kolu, Marjaana Wuolio, Eetu Heiska, Eero Katainen, Anniina Savolainen, Tuulia Kuntsi, Liisa Kuparinen, Heimo Lajunen, Tuija Elina Lindström, Siiri Muhonen, Petteri Muotka, Susanna Myllyniemi, Jussi Nokelainen, Mauri Paajanen, Veera Pajala, Tommi Parikka, Raija Pekkarinen, Tomi Pirttimäki, Raakel Poudyal, Terhi Pulli, Erkki Puhalainen, Oskari Rantala, Pertti Reinikainen, Marjatta Hynynen, Raija Sipinen, Mauri Sompa, Juha Suonperä, Atte Kesti, Mauri Tervonen, Matleena Käppi, Jari Tuukkanen, Heikki Tynkkynen, Kirsi Vähäjylkkä, Pipsa Wilhelms.
Uudisrakennuksen hylkäämisen puolesta äänestivät: Irmeli Ahola, Tuulikki Väliniemi, Inkeri Tuunanen ja Pirkko Weijo.

Jyväskylän seurakunta liittyy Lapuan hiippakunnan alueelliseen keskusrekisteriin, johon kirkonkirjojenpidon tehtävät ja väestökirjanpitoon liittyvät toiminnot keskitetään ensi vuoden alusta alkaen. Tavoitteena on, että alueelliseen keskusrekisteriin liittyisivät kaikki Lapuan hiippakunnan seurakunnat. Isäntäseurakunnaksi on kaavailtu Jyväskylän seurakuntaa. Jyväskylän lisäksi toimipisteet tulisivat todennäköisesti Seinäjoelle ja Vaasaan henkilöstön rekrytoinnin helpottamiseksi. Keskusrekistereiden perustaminen tarkoittaa, ettei yksittäisissä seurakunnissa hoideta enää lakisääteisiin kirkollisiin toimituksiin ja väestökirjanpitoon liittyviä viranomaistehtäviä vuoden 2021 jälkeen.
Keskusrekisteri on seurakunnille maksullinen. Arvioitu kustannus seurakunnille on noin 3 euroa jäsentä kohden.

Jyväskylän seurakunnan tilinpäätös viime vuodelta on 1,8 miljoonaa euroa ylijäämäinen. Myönteiseen tulokseen vaikuttivat muun muassa ennakoitua suuremmat toimintatuotot ja henkilöstökuluista saadut säästöt. Myös rahoitustuottoja ja verotuloja kertyi budjetoitua enemmän. Verotulot kuitenkin laskivat edelliseen vuoteen verrattuna.
Ylijäämäinen tilinpäätös helpottaa seurakunnan investoinneista koituvaa rahoituspainetta. Tämän vuoden suurimpia investointeja ovat muun muassa Palokan seurakuntakeskuksen peruskorjaus sekä Korpilahden hautausmaan ja vainajien säilytystilojen perusparannukset.
Viime vuoden hyvästä tuloksesta huolimatta seurakunnan taloudessa ei ole tulevina vuosina odotettavissa käännettä merkittävästi myönteisempää suuntaan, talouspäällikkö Markku Laitinen arvioi.

Edesmenneen Matti Eerolan tilalle kirkkovaltuustoon nousee Pirkko Weijo vuoden 2022 loppuun jatkuvaksi kaudeksi. Arvioinnin johtokuntaan kirkkovaltuusto valitsi Raimo Sopon.

Helena Lehden tilalle Huhtasuon alueneuvostoon valittiin Milka Honkakoski.

2019-05-28 21:11:00.0