Katso minuun… -elokuvapalkinto Jenni Kangasniemelle ja Aino Sunille

Kirkon mediasäätiön Katso minuun -palkinnon vuonna 2015 ovat saaneet ohjaajat Jenni Kangasniemi ja Aino Suni lyhytelokuvastaan ”If I ruled”. Palkinto jaettiin Oulun lasten- ja nuortenelokuvien festivaaleilla 21.11.2015.

Tänä vuonna palkinnon saajan valitsi Kirkon mediasäätiön hallituksen jäsen Kirsi Tykkyläinen, joka on työskennellyt muun muassa Moskovan elokuvajuhlien taiteellisena johtajana ja johtanut Suomen elokuvasäätiön kansainvälistä osastoa.

- If I ruled on koskettava, puhutteleva ja vahva vetoomus nuorilta aikuisille. Se on kaunis ja harmoninen elokuva, joka kehottaa: ”Katso minuun, kuule minua”, ja näin toteuttaa palkinnon teemaa yksinkertaisella, mutta vaikuttavalla tavalla, Kirsi Tykkyläinen perustelee valintaansa.

Kangasniemen ja Sunin lyhytelokuva on syntynyt pääkaupunkiseudulla järjestetyn nuorten työpajan lopputuloksena. Dokumenttia ja fiktiota yhdistelevän elokuvan teemat vaihtelevat koulukiusaamisesta rakkaushuoliin.

Elokuvassa kuusi teinityttöä avautuu asioista, jotka heidän arjessaan harmittavat. He kertovat toiveistaan ja siitä, millaisiksi he haluaisivat tilanteensa muuttaa, jos saisivat itse päättää. Nuoret ovat osallistuneet myös elokuvan käsikirjoittamiseen.

Nyt seitsemättä kertaa jaettu Katso minuun… -palkinto on suuruudeltaan 1500 euroa. Lasten ja nuorten elokuvia tukeva palkinto jaetaan yhdelle kotimaiselle elokuvalle kerrallaan, ja se myönnetään elokuvan ohjaajalle. Palkinnon myöntämisperusteissa painotetaan elokuvien teknistä ja taiteellista korkealaatuisuutta sekä sellaisia teemoja, jotka kutsuvat katsojat pohtimaan kristillistä arvomaailmaa.

Kirkon Mediasäätiö on perustettu vuonna 2005. Sen tarkoituksena on Suomen evankelis-luterilaisen kirkon arvoperustalta lähtien tukea ja edistää uskontoa ja elämänkatsomusta käsittelevien ohjelmien tekemistä, levittämistä ja esittämistä valtakunnallisissa medioissa.

2015-11-21 14:30:01.0