Hoitavia sanoja ja säveliä läheisen menetykseen

Pyhäinpäivää vietetään tänä vuonna lauantaina 2.11.
Lyhty hautausmaalla

Pyhäinpäivä on kristillinen juhlapyhä, jolloin on tapana muistaa edesmenneitä läheisiä ja viedä näiden haudoille kynttilöitä ja seppeleitä. Tapa yleistyi toisen maailmansodan jälkeen, ja se on jäänyt meille vahvaksi perinteeksi.

Jyväskylän seurakunta järjestää pyhäinpäivän hartauksia neljällä hautausmaalla: Autiokankaalla, Lahjaharjulla, Mäntykankaalla ja Vanhalla hautausmaalla. Lahjaharjun kappelin ovet ovat auki kävijöille kello 12–17 ja tarjolla on mehua, teetä ja kahvia.

Myös monissa kirkoissa muistetaan poisnukkuneita messuissa, hartauksissa ja kirkkohetkissä. Pyhäinpäivän konserteissa Taulumäen, Keltinmäen, Vaajakosken ja Kaupunginkirkossa kuullaan säveliä suruun ja kaipaukseen, valoksi ja lohduksi.

Perjantaina 1.11. kello 18.00 järjestetään muistohetki lapsensa menettäneille Kuokkalan kirkossa. Kaupunginkirkossa järjestetään perjantaina klo 19.00 huumeisiin kuolleiden muistotilaisuus. Itsemurhan kautta kuolleita läheisiä voi muistaa rukoushetkessä Keltinmäen kirkossa sunnuntaina 17.11. klo 18.00.

Sosiaalisessa mediassa pyhäinpäivän tunnelmia voi jakaa tunnuksella #sytytänkynttilän

Pyhäinpäivä.fi
Seurakunnan tapahtumakalenteri