Itsenäisyyttä juhlitaan paraatilla, Paviljongissa ja kirkoissa

Valtakunnallinen itsenäisyyspäivän paraati on tänä vuonna Jyväskylässä. Päivä jatkuu juhlalla Paviljongissa, ja myös kirkoissa juhlitaan itsenäisyyttä messujen ja jumalanpalvelusten yhteydessä.
Itsenäisyyspäivän_ilmo_H_ja_E_97.8x170_2015_L.jpg

Itsenäisyyspäivän vietto alkaa seppeleelenlaskulla Vanhan hautausmaan sankarihaudalla klo 9.
Juhlajumalanpalvelus on Taulumäen kirkossa klo 10, ja siinä saarnaa sotilaspastori Janne Huikko ja laulaa Jyväskylän veteraanikuoro Timo Laakson johdolla. Muut toimittajat ovat kirkkoherra Arto Viitala ja kanttori Jukka Hassinen.

Puolustusvoimien kalustonäyttely on torilla klo 10-16. Teemana on ilmapuolustus, ja esillä on ilma- ja maavoimien kalustoa. Alueella on Sotilaskodin myyntipiste.
Paraatikatselmus on klo 12-12.30 Harjun kentällä. Klo 12.30-12.43 on Midnight Hawks-esittelylento Jyväsjärven yllä. (säävaraus).
Ohimarssi on klo 13-13.45 Yliopistonkadulla, vastaanottopaikka on Harjun portaiden kohdalla. Ohimarssin aikana toteutetaan ylilento ilma- ja maavoimien lentokalustolla (säävaraus).

Itsenäisyyspäivän juhla on Paviljongissa klo 17-18. Juhlapuheen pitää kaupunginjohtaja Timo Koivisto ja tervehdyspuheen pitää Jyväskylän varuskunnan päällikkö eversti Pasi Hakala. Juhlassa esiintyvät Ilmavoimien soittokunta solistinaan Maria Tyyster, Jyväskylän Naisvoimistelijoiden Lumo-ryhmä ja Vox Aurea -kuoro.
Juhlaan on vapaa pääsy, kahvitarjoilu klo 16. Suuret kunniamerkit.

Itsenäisyyspäivän soihtukulkue lähtee klo 18 yliopiston päärakennuksen edestä, seppeleenlasku on klo 18.30 Vanhan hautausmaan sankarihaudalla. Soihtukulkueen järjestää Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitoksen 1. vuosikurssin opiskelijat.

Harjun portaat valaistaan klo 18-20. Valaistuksen järjestävät Jyväskylän Partiolaiset ry ja Kuokkalan Vetehiset ry.
Klo 18 syttyvät myös itsenäisyyspäivän kynttilät jyväskyläläisten ikkunoissa.

Kaupunkiseurakunnan kirkoissa on itsenäisyyspäivän jumalanpalvelukset; Kaupunginkirkossa ja Keltinmäen kirkossa se toteutetaan Suomalaisena messuna.

2015-12-04 13:16:01.0