Ideoita ja vinkkejä kestävään jouluun

Pienillä asioilla ja valinnoilla voi olla suuri merkitys. Näillä vinkeillä voit tehdä joulustasi kestävämmän.
Lahjaksi voit antaa vaikka  itse leipomiasi pipareita

Huhtasuon alueseurakunnan ympäristötyöryhmä on koonnut näppäriä vinkkejä, joiden avulla teet joulustasi ympäristöystävällisemmän.

Antamalla lahjaksi vaikkapa palveluja, elämyksiä, aikaa tai hyvää mieltä voit samalla konkreettisesti vähentää syntyvän jätteen määrää.

Lahjavinkkejä:

• Anna lahjaksi lähipalveluja ja elämyksiä.
  • Tee itse leivonnaisia, ruokia, käsitöitä tai vaikka hyviä sanoja kauniisti koristeltuun pilttipurkkiin.
  • Valitse lapsille kestäviä ja ympäristöystävällisiä leluja.
  • annajotainmuuta.fi sivuilta löytyy lahjakorttivinkkejä vaikka arkitaidon opettamiseksi: saunavastan teko, sukan parsiminen, renkaiden vaihto.
  • fingo.fi sivuilta löytyy muun muassa eettisten joululahjojen lista vuodelta 2018.
  • Monilta järjestöiltä (esimerkiksi Kirkon ulkomaanapu, Suomen Lähetysseura) löytyy eettisiä vaihtoehtoja joululahjoiksi. Yksi vaihtoehto on aineeton lahja, jolla ilahdutat ystävääsi ja autat samalla kehitysmaiden ihmisiä: toisenlainenlahja.fi

Muita vinkkejä:

• Panosta laatuun, kestävyyteen.
  • Lainaa kirjastosta kirja toiselle lahjaksi.
  • Kirppareiltakin voi tehdä löytöjä.
  • Arkipäivän käyttöön: pesuaineita, elintarvikkeita….

Joulun ekovinkkejä:

• Vältä jouluna hävikkiruokaa. Tee/osta vain sen verran kuin kulutat tai pakasta osa ruoasta välittömästi.
  • Suosi suomalaista, lähiruokaa, luomua ja Reilua kauppaa.
  • Hyvää joulumieltä voi myös lahjoittaa
  • Joulupuu-keräys lapsille.
  • SPR:n Hyvä Joulumieli -keräyksen lahjoituksilla hankitaan vähävaraisille lapsiperheille ruokalahjakortteja.
  • Pelastusarmeijan Joulupadat 13. - 23.12.2019.
  • Oman alueseurakunnan nimikkolähettikohteet.

Fri Dec 13 10:53:00 EET 2019