Hiippakuntarajat muuttuivat vuoden alussa

Suomen evankelis-luterilaisen kirkon hiippakuntarajoihin tuli muutoksia tämän vuoden alusta. Kirkolliskokouksen viime toukokuun päätöksen mukaan hiippakunnat muodostetaan jatkossa niin, että ne vastaavat maakuntarajoja.

Turun arkkihiippakuntaan siirtyi Someron seurakunta Tampereen hiippakunnasta sekä Karvian seurakunta Lapuan hiippakunnasta.

Tampereen hiippakuntaan siirtyi Punkalaitumen ja Sastamalan seurakunnat Turun arkkihiippakunnasta sekä Kihniön, Parkanon ja Virtain seurakunnat Lapuan hiippakunnasta.

Oulun hiippakuntaan siirtyi Pyhäjärven ja Vaalan seurakunnat Kuopion hiippakunnasta.

Mikkelin hiippakuntaan siirtyi Lahden seurakuntayhtymä sekä Asikkalan, Hollolan ja Orimattilan seurakunnat Tampereen hiippakunnasta sekä Pieksämäen seurakunta Kuopion hiippakunnasta.

Kuopion hiippakuntaan siirtyi Kiteen ja Tohmajärven seurakunnat Mikkelin hiippakunnasta. Lisäksi Valtimon seurakunta yhdistyi Nurmeksen seurakuntaan sekä Tervon ja Vesannon seurakunnat lakkautettiin ja tilalle perustettiin Niiniveden seurakunta.

Lapuan hiippakuntaan siirtyi Jämsän seurakunta Tampereen hiippakunnasta, Joutsan seurakunta Mikkelin hiippakunnasta sekä Hankasalmen ja Konneveden seurakunnat Kuopion hiippakunnasta.

Helsingin, Espoon sekä Porvoon hiippakuntien rajoihin ei tullut muutoksia.

2020-01-07 11:35:00.0