Painokasta puhetta vanhemmuudesta uuden keskustelusarjan avauksessa – kuuntele tästä Taulumäen kirkossa käyty keskustelu

Vanhemmuuden suhteen Suomessa eletään kaikkien aikojen parasta aikaa.
Maria Kaisa Aula, Kimmo Jokinen ja Heikki Hiilamo keskustelivat

Maria Kaisa Aula, Kimmo Jokinen ja Heikki Hiilamo.

Näin totesivat tutkimuksiin vedoten sosiaalipolitiikan professori Heikki Hiilamo ja valtiosihteeri Maria Kaisa Aula totesivat Taulumäen kirkossa 2.2. järjestetyssä keskustelutilaisuudessa.

Saman aikaisesti vanhempien eriarvoistumiskehitys on kasvanut tasaisesti jo lähes kolmenkymmen vuoden ajan. Kehitys näkyy konkreettisesti kodin ulkopuolelle sijoitettujen lasten määrän nousuna.

Valtiosihteeri Maria Kaisa Aulan mukaan monet vanhemmat ovat entistä yksinäisempiä kasvatustehtävänsä kanssa. Vanhemmat kaipaavat vertaistukea, yhteisöllisyyttä sekä eri-ikäisiltä saatua kokemusta lasten kasvatukseen liittyvissä kysymyksissä. Tämän mahdollistajana seurakunta voisi olla näkyvämmin mukana.

Aula kaipaa seurakunnalta myös painokasta puhetta vanhemmuuden puolesta, erityisesti perhe- ja työelämän sovittamisen suhteen. Ajatus vanhemman roolin syrjään laittamisesta työelämän kustannuksella saattaa heijastella myös viime aikaista syntyvyyden laskua.

Taulumäen kirkolla 2.2. käytyä keskustelua johdatteli perhetutkimuksen professori Kimmo Jokinen.

Koko keskustelun voit kuunnella tästä.

2020-02-03 14:28:00.0