Bolivialainen pastori saarnaa, viljelee ja antaa tukiopetusta

Bolivialainen pastori Luis Fernando Blanco Mamani haluaisi pitää teinitytöt koulussa liian varhaisen äitiyden sijaan ja tukea erityislapsia. Hän vierailee parhaillaan Suomessa.

Bolivialainen pastori Luis Fernando Blanco Mamani 2_kuva Ari Vitikainen_L.jpg

Luis Fernando Blanco Mamani, 37, on Bolivian luterilaisen kirkon Galilean seurakunnan ainoa työntekijä ja maallikkopastori. Seurakunta sijaitse Cobijan kaupungissa Bolivian pohjoisosassa, lähellä Brasilian rajaa. Kaupungissa on noin 42 000 asukasta. Acre-joen varressa sijaitsevalla alavalla alueella lämpötilat kipuavat iltapäivisin usein 40 asteeseen.

– Monet kaupungin asukkaista saavat tulonsa poimimalla tilallisille kastanjoita kolme kuukautta vuodessa. He ansaitsevat työstä päivässä 10–13 euroa, Blanco kertoo.

Kokaa alueella ei kasvateta eikä se kasvakaan alavilla seuduilla.

Bolivian evankelisluterilaisella kirkolla on 105 seurakuntaa ja 20 lähetyspistettä viidessä eri maakunnassa. Virkaan vihittyjä pastoreita on 26, joista neljä on naisia. Suurinta osaa seurakunnista hoitaa maallikkopastori, joita on yli 100. Myös Blanco Mamani on maallikkopastori; koulutukseltaan hän on sähkö- ja ääniteknikko.

– Kaikki kirkon pastorit ovat vapaaehtoisia, eikä kirkko maksa heille palkkaa. Minä saan kuitenkin korvausta työstäni kirkon maatilalla ja tukiopetuksesta. Olen naimaton ja tulen vähällä toimeen, kertoo tyytyväisen oloinen Blanco Mamani.

Hänen unelmansa oli lähetystyö Mongoliaan, mutta työ Galilean seurakunnassa on tarjonnut riittävästi haasteita. Seurakunnassa on vain 10 aikuista jäsentä, mutta lapsia sitäkin enemmän.

Blanco Mamani pitää sunnuntaisin pyhäkoulun ja kaksi jumalanpalvelusta. Hän antaa tukiopetusta viidelle erityislapselle, kolmena päivänä viikossa kirkolla ja kahtena koulussa.

– Ilman tukiopetusta lapset lopettaisivat koulun, sillä he eivät läpäisisi testejä. Olen etsinyt tietoa koulutuksesta, jotta voisin paremmin auttaa erityislapsia. En ole pedagogi.

Tukiopetusta saavat lapset ovat köyhistä perheistä. Blanco Mamani toivoo tuen saavan lapset pysymään koulussa, menemään aikanaan yliopistoon ja välttämään raskaaksi tulon 11–13-vuotiaana. Se on tavallinen ikä, jolloin köyhän perheen tyttö tulee raskaaksi ensimmäistä kertaa. Kouluissa ei ole ehkäisyvalistusta.

Aiemmin tukiopetuksessa kävi jopa 50 lasta, mutta Blanco Mamani totesi, ettei pysty yksin opettamaan sellaista joukkoa.

Kaikki alueen lapset ovat tervetulleita Galilea-keskukseen pelaamaan jalkapalloa ja syömään välipalaa. Ainekset siihen saadaan pääosin kirkon maatilalta. Välipaloiksi tarjoillaan hedelmiä, mehua ja paistettua maniokkia kananmunien kanssa.

Blanco Mamani osallistuu Jyväskylässä Kirkon kasvatuksen päiville ja vierailee sen jälkeen muun muassa seurakunnissa Laukaassa, Janakkalassa, Tuusulassa, Turussa ja Loimaalla. Hän tutustuu myös erityisopetukseen ja alan koulutukseen yliopistolla.

Bolivian evankelisluterilainen kirkko on Suomen Lähetysseuran yhteistyökumppani. Sillä on noin 15 000 jäsentä, joista suurin osa kuuluu alkuperäiskansoihin.

Suomen Lähetysseura tukee työtä, jolla parannetaan lasten elinoloja ja mahdollisuuksia käydä koulua sekä annetaan terveystietoa. Paikallisseurakuntien hengellistä vahvistumista ja naisten aseman parantamista tuetaan myös.

Bolivia on yksi Amerikan ja Karibian alueen köyhimpiä maita.  Arvioiden mukaan lapsista ja nuorista kolmannes työskentelee kaivoksissa, sokeriruoko- ja pähkinäviljelmillä.

Wed Jan 13 10:49:01 EET 2016