Jyväskylän seurakunta huomioi koronavirustilanteen myös jumalanpalveluksissa

Jyväskylän seurakunta huomioi koronavirustilanteen myös jumalanpalveluksissaan. Esimerkiksi ehtoollis- ja kolehtikäytäntöjä on muutettu toistaiseksi.

Ehtoollishygieniaan kiinnitetään erityistä huomiota muun muassa niin, että jakajat desinfioivat kätensä välittömästi ennen ehtoollisen jakamista. Ehtoollisleipä jaetaan ehtoollisvieraan käteen, ei suuhun. Yhteismaljaa ei käytetä. Viinin jakaja myös pitää pikaria jalasta eikä koske sen reunoihin.

Tällä hetkellä jumalanpalveluksissa ei myöskään käytetä kädestä käteen kiertävää kolehtihaavia. Kolehti voidaan kerätä esimerkiksi ovella koriin, kun ihmiset poistuvat jumalanpalveluksesta.

Jyväskylän seurakunnan työntekijöitä on toistaiseksi muun muassa ohjeistettu luopumaan kättelemisestä.

Kyseiset käytännöt ovat evankelis-luterilaisen kirkon ohjeiden mukaiset. Jumalanpalvelusten ja kirkollisten toimitusten hoitaminen kaikissa olosuhteissa on keskeinen osa kirkon tehtävää. Mahdollisessa epidemiatilanteessa jumalanpalveluselämän sekä seurakunnan ihmisille tarjoaman tuen merkityksen odotetaan entisestään korostuvan.

Jyväskylän seurakunta seuraa asiassa paikallisten ja alueellisten terveysviranomaisten ohjeita.

2020-03-06 10:39:16.0