Tietoja pääsiäisen jumalanpalveluksistamme, suorat lähetykset tällä verkkosivullamme ja osoitteessa Keskisuomalainen.fi

Jyväskylän seurakunta kutsuu teidät tänä pääsiäisenä jumalanpalveluksiin verkon kautta. Kiirastorstaina ja pitkäperjantaina jumalanpalvelusta voi seurata suorana lähetyksenä seurakuntamme verkkosivulla sekä sanomalehti Keskisuomalaisen verkkosivuilla, osoitteessa keskisuomalainen fi. Pääsiäisyön jumalanpalveluksemme näytetään niinikään molemmilla sivustoilla tallenteena.

Tässä tarkemmat tiedot pääsiäisen jumalanpalvelusten sisällöstä.

Kiirastorstain jumalanpalvelus:

Keltinmäen kirkko, torstai 9.4. kello 18
Liturgi: Marja Rämänen
Avustava pappi: Johanna Salminen
Kanttori: Heli Nieminen, Ilpo Vuorenoja
Avustaja: Ulla Hautamäki

Pappi Marja Rämäsen saatesanoja:

”Kiirastorstaina muistamme opetuslasten viimeistä ateriaa Jeesuksen kanssa. Myös me olemme osa opetuslasten joukkoa. Lisäksi kiirastorstaina muistetaan sitä, kuinka Jeesus pesi opetuslastensa jalat.

Tämä kiirastorstai on erityinen. Emme voi tänä iltana osallistua yhdessä pyhälle aterialle, vaikka kaipaamme sitä. Psalmeissa kehotetaan: ”Odota Jumalaa!” (Ps. 42). Yhteinen rukous ja oleminen pyhän äärellä kantaa meitä nyt eteenpäin. Pyhän Hengen kautta meillä on yhteys Jumalaan ja toisiimme.

Kiirastorstaina jumalanpalveluksen lopuksi kirkko hiljenee ja kynttilät sammutetaan. Alttari riisutaan ja verhotaan mustaan. Alttarin riisuminen aloittaa ristin ja ylösnousemuksen pääsiäisen, pääsiäispäivän iltaan jatkuvan kolmen päivän juhla-ajan, joka ilmaisee Kristuksen ristinkuoleman ja ylösnousemuksen yhteenkuuluvuuden."

Pitkäperjantain jumalanpalvelus:

Keltinmäen kirkko 10,4. suora lähetys, kello 10

Liturgi ja saarna: Marika Närhi
Kanttorit: Heli Nieminen ja Petri Lintunen
Tekstinlukija: Aila Koivurova
Esirukous: Seppo Tauren
Suntio: Eeva Kortepuro

Seurakuntapastori Marika Närhen saatesanat:

Pitkäperjantaina Jeesuksen risti on keskiössä. Risti on uskomme keskeisin vertauskuva. Siinä meillä on syntiemme anteeksiantamus, armo ja rakkaus,  uudelleen aloittamisen mahdollisuus, toivo iankaikkisesta elämästä taivaan valoisassa kodissa.

Risti ja ylösnousemus tekevät Jeesuksesta ihmiskunnan Vapahtajan ja Pelastajan.  "Ja kuitenkin: Hän kantoi meidän kipumme, otti taakakseen meidän sairautemme...Hän kärsi rangaistuksen, jotta meillä olisi rauha, hänen haavojensa hinnalla me olemme parantuneet." Jes. 53: 4

Pääsiäisyön jumalanpalvelus:

Keltinmäen kirkko, tallenne, lähetetään 11.4. kello 23

Liturgi: Eivor Pitkänen
Avustava pappi: Johanna Salminen
Kanttori: Heli Nieminen
Suntiot: Anneli Ruuska, Ari Nieminen, Suvi Ryynänen ja Pirjo Alava
Avustajat: Petri Lintunen, Seppo Tauren

Pääsiäisyön palvelusta vietetään myöhään pääsiäislauantaina. Keltinmäessä palvelus alkaa kirkkotorilta, jossa seurakuntalaisille jaetaan tuohukset ja käsiohjelma. Kulkueena siirrytään pääsiäiskynttilän perässä hämärään kirkkosaliin. Palveluksen edetessä valo vähitellen lisääntyy kunnes lopulta evankeliumin luvun kohdalla kaikki kirkkosalin valot syttyvät.

Pääsiäisyön jumalanpalveluksen aiheina ovat Vanhan testamentin pääsiäiskertomukset, kasteen muistaminen ja tapahtumat pääsiäisaamuna puutarhahaudalla. Jeesuksen hauta on tyhjä. Jumala on herättänyt Jeesuksen kuolleista ja murtanut näin haudan ja kuoleman kahleet. Me muistamme myös, että kasteessa olemme kuolleet ja nousseet ylös yhdessä Kristuksen kanssa.

Thu Apr 09 15:02:00 EEST 2020