Toimintaa avataan Jyväskylän seurakunnassa, myös jumalanpalvelukset jatkuvat

Jyväskylän seurakunta alkaa avata toimintaansa asteittain kesäkuun alussa.

Jumalanpalvelukset, joissa seurakuntalaiset voivat olla läsnä, aloitetaan kaikissa alueseurakunnissa ja ehtoollisen viettoon etsitään turvallisia toteutustapoja. Jumalanpalvelusten suoratoistoja verkossa jatketaan.

Rippileirien osalta pitäydytään suunnitelmassa, jonka mukaan leireille kokoonnutaan kesän sijaan syys- ja joululomien aikaan. Kaikille rippikouluryhmille järjestetään kuitenkin jo kesällä vähintään yhden päivän kokoontuminen leirikeskuksessa tai muualla.

Lehtisaaressa toimintaa järjestetään rajatusti, pääosin eri ryhmille. Lasten, perheiden ja kouluikäisten toiminta alkaa pienimuotoisena.

Kesän aikana Jyväskylän seurakunnassa varaudutaan toimittamaan tavanomaista enemmän kasteita. Myös kastepäivien määrää on lisätty, koska kevään kastejuhlista monet on siirretty kesään. Kasteissa ja vihkimisissä voi kirkoissa olla paikalla enintään 50 henkilöä. Hautajaisiin voi kirkoissa tai haudalla siunattaessa osallistua enintään 50 henkilöä.

Kappeleissa hautaan siunaamisten osallistujamäärät ovat seuraavat: Mäntykangas enintään 50 henkilöä, Lahjaharju, Vanha Hautausmaa ja Korpilahden kappeli 25 henkilöä. Papit eivät pääsääntöisesti edelleenkään osallistu hautaan siunaamisen jälkeiseen muistotilaisuuteen.

Koronahuoliin vastaava Lähimmäisen puhelin jatkaa toimintaansa numerossa 041 730 3453. Vähävaraisille ja muille tarvitseville toimitettavia Arjen apu -ruokakasseja voi tiedustella seurakuntamme diakoniatyöntekijöiltä.

Lähtökohtana toiminnalle on, että siinä noudatetaan hallituksen sekä piispojen suosituksia ja ohjeita. Ohjeissa korostetaan erityisesti turvavälien pitämistä sekä hyvää käsihygieniaa.

Thu May 07 14:47:00 EEST 2020