Paastokeräys tukee työtä Pohjois-Thaimaan vuoristokansojen keskuudessa

Ensimmäinen luterilainen seurakunta Naanin maakuntaan Pohjois-Thaimaahan syntyi kahdeksan vuotta sitten. Nyt seurakuntia on neljä ja lisäksi viisi saarnapaikkaa. Työ lua-kansan parissa on vielä pioneerivaiheessa. Alueen ainoa pastori on Amnuay Yodwong. Apunaan hänellä on joukko evankelistoja sekä vuodesta 2014 lähtien myös Suomen Lähetysseuran työntekijät Riikka-Maria Kolkka ja Tomas Kolkka.

Lua-vähemmistökansa elää pienissä vuoristokylissä Thaimaan ja Laosin välisen rajan molemmin puolin. Kylät ovat eristyksissä ja huonojen kulkuyhteyksien päässä. Niissä eivät kännykät toimi eikä sähköposti kulje. Pääelinkeino on riisinviljely, mutta siitä saatava toimeentulo on niukka. Monet nuoret lähtevät työn perässä kaupunkeihin.

Seurakuntaelämän kieli on pääasiassa thai, joka ei ole seurakuntalaisten äidinkieli. Luan kielellä ei ole vielä kirjakieltä eikä kirjallisuutta. Kolkkien tehtävänä onkin vahvistaa seurakuntien omakielistä työtä ja tuottaa kristillistä materiaalia luan kielelle. He ovat aiemmin olleet kieli- ja raamatunkäännöstyössä Papua-Uudessa-Guineassa. Lisäksi Kolkat toimittavat viikoittain jumalanpalveluksia sekä tekevät raamatunopetus- ja musiikkityötä.

Luat ovat perinteisesti olleet animisteja. Animistit uskovat, että erilaisissa luontokappaleissa, kuten kivissä, puissa tai luolissa asuu henkiä, joita pitää kunnioittaa ja varoa. Samoin he uskovat, että esi-isien henget elävät edelleen maan päällä ihmisten joukossa.  Jotta henget eivät suuttuisi ja aiheuttaisi ihmisille surua, sairauksia tai muita vaikeuksia, on niitä lepyteltävä uhrilahjoilla. Avuksi tarvitaan henkitohtori, jollainen löytyy edelleen joka kylästä.

– Kristinuskon myötä lua-kylien asukkaat ovat nähneet monia ihmeitä. Ihmiset ovat parantuneet pahojen henkien vallasta ja sairauksista. Jeesuksen nimessä rukoileminen onkin osoittautunut monesti vahvemmaksi lääkkeeksi kuin henkitohtorille meneminen, Riikka-Maria Kolkka kertoo.

– Eikä rukoileminen maksa mitään, toisin kuin käynti henkitohtorilla.

Ahkera rukous onkin lua-kristityille hyvin tärkeää ja luonnollista. Usein ihmiset tulevat jumalanpalveluksen jälkeen pyytämään esirukousta. Esirukous on myös tärkeä osa kirkon diakoniatyötä, esimerkiksi kotikäyntien tai sairaalavierailujen yhteydessä. Useimmiten aiheet liittyvät terveyteen, perheen toimeentuloon tai alkoholin aiheuttamiin ongelmiin.

– Konkreettiset rukousvastaukset ovat diakoniatyön lisäksi paras tapa rohkaista kristittyjä omassa uskossaan sekä innostaa uusia ihmisiä mukaan seurakunnan toimintaan, Riikka-Maria Kolkka sanoo.

Lua-kristittyjen määrä on tällä hetkellä noin 1 200 ja vuosittain kastetaan satakunta uutta ihmistä. Jumalanpalvelukset pidetään yksinkertaisten katosten alla maallikkoevankelistojen johdolla. Oikea kirkkorakennus on toistaiseksi vain Baandenin kylässä, jossa pastori Amnuay Yodwong asuu. Oma kyläkirkko onkin monen lua-kristityn toive.

Osallistu Paastokeräykseen ja tue Thaimaan luterilaisen kirkon ja Lähetysseuran työtä lua- ja muiden Pohjois-Thaimaan vuoristoseutujen vähemmistökansojen keskuudessa. Lahjasi auttaa luomaan kirjakieltä, tuo ihmisiä seurakunnan yhteyteen ja kohdistuu erityisesti heikoimmassa asemassa oleviin.

Paastokeräykseen voit osallistua maksamalla pankkitilille IBAN FI38 8000 1400 1611 30, DABAFIHH, viestiksi PAASTO2016 tai netissä www.suomenlahetysseura.fi/paastokeraysLinkki avautuu uudessa välilehdessä

2016-02-08 09:47:33.0