Valon kaupunki tarjoaa Valoiloa kaikille – Taulumäen kirkko myös valaistu

Strike II –valoteos

Kankaan vanhan paperitehtaan julkisivussa nähdään taiteilija Juhana Moisanderin Strike II –valoteos.

Valon kaupunki toteuttaa yhteistyökumppaneiden kanssa eri puolilla kaupunkia väliaikaisia valoteoksia sekä muuta katsottavaa ja koettavaa valon merkeissä 23.11. alkaen. Osa teoksista on ihasteltavissa viikon ajan, osa jopa tammikuulle saakka.

Ensi viikosta alkaen voi ladata Android-puhelimiin uuden Valon kaupunki -sovelluksen. Sovelluksesta löytyy tietoa Valoiloa-kohteista sekä valikoiduista pysyvistä valaistuskohteista, jotka ovat ihasteltavissa pimeän aikaan vuoden ympäri.

– Haluamme yhteistyökumppaneidemme kanssa tuoda iloa pimeään marraskuuhun ja toteuttaa varsinaisen tapahtuman peruuntumisesta huolimatta väliaikaisia valoteoksia kaupungilla liikkujien iloksi ilman tapahtumanjärjestämisen tuomaa yleisöpainetta ja turvallisuus huomioiden, kertoo palvelupäällikkö Kari Ström Jyväskylän kaupungilta.

– Teokset ovat nähtävillä pidemmän ajan ja niitä voi käydä ihastelemassa itselleen sopivana ajankohtana. Lisäksi nyt on myös mahdollisuus osallistua online-tilaisuuksiin tai muutoin sosiaalisen median kautta, vaikka kotoa käsin, jatkaa Valon kaupunki -koordinaattori Jani Ruotsalainen.

Valoiloa-kohteet

​​​​​​​Taulumäen kirkko
Kokeileva, tapahtumallinen testivalaistus 90-vuotiaan Taulumäen kirkon julkisivuun. Tavoite on valaista kirkko mielenkiintoisesti ja kokeilla samalla uutta valaistustekniikkaa sekä uusia valaistusmahdollisuuksia. Kirkko valaistaan heti hämärän laskeuduttua 24.-29.11. noin klo 16 alkaen. Jokaisena iltana kirkko nähdään hieman erilaisessa valaistuksessa.

Kirkkopuiston Jouluvalomaa
Viime vuonna ensi kertaa toteutettu Jouluvalomaa Kirkkopuistossa sai valtavasti kiitosta. Tänäkin vuonna kookkaat viisimetriset porot saapuvat rekensä kera puistoon viime vuodesta tuttujen valo-objektien kera. Uutuutena puistoon toteutetaan tänä vuonna neljä metriä korkea LED-suihkulähde. Ota mukaasi älypuhelin ja lataa Valon kaupunki -mobiilisovellus, sillä sen avulla löydät virtuaalisen lumiukon puistosta. Joulun tunnetta kävelykeskustassa lisää myös uusi, yleisöäänestyksen perusteella Kompassille hankittu Joulutähti, joka sytytetään ensimmäisen kerran 28.11.

Ylistönsilta
Flowers of Life -valotaidekollektiivi toteuttaa siltaan ripustettavan Atom-valoteoksen, joka sopii yhteen siltaan ohjelmoidun dynaamisen valaistuksen kanssa. Teos on ihasteltavissa 26.11.–2.12. klo 16–24 välisenä aikana.

Kangas: Paperitehtaan ikkunat
Kankaan vanhan paperitehtaan julkisivussa nähdään taiteilija Juhana Moisanderin Strike II -valoteos. Strike II on paikkasidonnainen teos, joka muistuttaa tehdasrakennuksen historiasta. Rakennuksen kolmessa vierekkäisessä ikkunassa näkyy ihmishahmoja tehtaan menneisyydestä. Hahmot katsovat ulos ikkunoista tämän päivän kulkijoihin ja etsivät eleillään kontaktia heihin. Teos on ihasteltavissa 26.11.-10.1.2021 klo 16–24 välisenä aikana.

Paviljonki
Paviljongin messuaukiolla ihastuttaa kuvataiteilija Jaakko Niemelän Malli kuvitellusta rakenteesta -valoteos. Teos yhdistää valon, varjon ja liikkeen kauniilla tavalla ja luo kookkaan elävän varjon Paviljongin seinään. Nähtävillä 26.11.–10.12. klo 16–24.

Matkakeskus
Matkakeskuksen sisätiloissa väliaikaisen valaistuksen saa taiteilija Iikka Hackmanin ja valokuvataiteilija Niina Vehmaan yhteistyönä tekemä Nytkumuuri2020 -seinämuraali. Mosaiikkimainen maalaus on syntynyt osissa vuoden 2020 aikana ja muodostaa eräänlaisen päiväkirjan kuluneesta vuodesta. Tekijät ovat osallistaneet kaupunkilaisia teoksen tekemiseen monin tavoin. Nähtävissä 23.11.–6.12. matkakeskuksen aukioloaikoina.

Kauppakeskus Forum
Forumin valoteemainen kokonaisuus Forum <3 Valo​​​​​​​ pitää sisällää monenlaista kiinnostavaa! Nähtvänä on muun muassa Lumen Est Omen -valokuvanäyttely, Lamppukirppis ja valaisinnäyttely, upea värikäs Kosmos Ball -valotaideteos sekä Riikka Partasen Labyrinth of Love -teos. Forumissa voit siis käydä kokemassa monenlaista Valoiloa. Nähtävissä (23.–28.11.

Osallistu Valoiloa2020-kuvakisaan

​​​Osallistu kuvakilpailuun jakamalla oma valokuvasi Instagramissa hashtagilla #valoiloa2020. Kuvasi voi olla jokin Valoilon teoksista tai oma valoiloa tuottava valaistus kotoasi. Valon kaupunki raati palkitsee parhaat osallistuneet kuvat lahjakorteilla. Huomioithan, että kilpailuun osallistuessa Instagram-tilisi tulee olla julkinen. Lisätietoa Valon Kaupungin sosiaalisen median kanavissa.

Katso koko ohjelma ja väliaikaisten teosten aikataulut osoitteesta: valonkaupunki.jyvaskyla.fi/valotapahtumat/valoiloa

2020-11-20 09:34:00.0