Dokumenttielokuva Rakas äitini sai Kirkon mediasäätiön palkinnon

Paul Anders Simman ohjaama dokumenttielokuva Rakas äitini on voittanut Oulun lasten- ja nuortenelokuvien festivaalilla Kirkon mediasäätiön tämän vuoden Katso minuun… -palkinnon.

Dokumenttielokuvassa seurataan teinityttö Dashaa ja hänen sydänystäväänsä Aljonaa, jotka haluavat tietää, miksi heidän äitinsä hylkäsivät heidät.

”Rakas äitini on kertomus siitä, miten lohduttoman palavasti jokainen kaipaa omien vanhempiensa rakkautta. Samalla se kertoo siitä lohdutuksesta, jonka oman historiansa löytäminen antaa.  Samoin siitä, että jos vanhempiesi suoja pettää, toiset ihmiset voivat kutoa sinulle uuden suojaverkon. Et ole välttämättä sittenkään yksin”, palkinnon tuomari, toimittaja Monica Vikström-Jokela toteaa perusteluissaan.

Palkintoperusteissa todetaan lisäksi, että ”ohjaaja, kuvaaja ja leikkaaja pysyvät läpi pitkän dokumentin hyvin lähellä Dashan ja Aljonan kasvoja, kun heidän elämäänsä seurataan pikkutytöistä aikuistuviin teineihin. Tästä syystä perinteisin keinoin rakennettu dokumentti rikkoo kuvaruudun yllättävällä voimalla ja menee katsojan ihon alle”.

Uskonnolliset elementit herättävät dokumentissa sekä kunnioitusta että kysymyksiä: Kuinka äitinsä hylkäämä teini voi ajatella, että hän maksaa äitinsä synneistä? palkintoperusteluissa sanotaan.

Kirkon mediasäätiön Katso minuun… -palkinto myönnetään vuosittain kotimaisen elokuvan ohjaajalle. Palkinnon suuruus on 1 500 euroa, ja se jaettiin nyt 12. kerran. Palkinnolla tuetaan kotimaista lasten ja nuorten elokuvaa sekä kannustetaan elokuvantekijöitä kristillisen vastuun ja arvomaailman pohdintaan.

Kirkon mediasäätiö tukee ja edistää uskontoa ja elämänkatsomusta käsittelevien ohjelmien sekä muiden sähköisen median hankkeiden tekemistä, levittämistä ja esittämistä valtakunnallisissa medioissa.

2020-11-23 12:53:48.0