Soivat joulutervehdykset tuovat ikääntyneille iloa joulunodotukseen

Jyväskylän kaupungin kulttuuripalvelut, ikääntyneiden palvelut ja Jyväskylän seurakunta järjestävät joulunalusviikoilla 7.-23.12. Soivia joulutervehdyksiä kotihoidon asiakkaiden ja ikääntyneiden asumisyksiköiden pihoilla eri puolilla Jyväskylää.

– Saimme idean viedä jouluisia laulutervehdyksiä brittiläisen Christmas Carols -perinteen hengessä ikääntyneiden kotikulmille. Soivilla joulukorteilla haluamme paikata tilannetta, joka syntyi, kun Taideapteekin tämän syksyn Laulusta Voimaa -yhteislaulutilaisuudet peruuntuivat koronan vuoksi. Myös seurakunnan Kauneimpia joululauluja pystytään toteuttamaan tänä vuonna vain rajallisesti, joten Jyväskylän seurakunnan musiikkityö sekä lähetys- ja diakoniatyö lähtivät innolla kanssamme toteuttamaan Soivia joulutervehdyksiä ikäihmisten piristykseksi, kertoo koordinaattori Outi Savonen Jyväskylän kaupungilta.

Jyväskyläläisten kuorojen pienyhtyeet laulavat ja laulattavat joululauluja

Mukana ovat mieskuoro Sirkat, Harjun Laulu ja Tulus-kuoro sekä seurakunnan diakoniatyöntekijöiden organisoimat lauluryhmät, jotka kiertävät laulamassa palveluasuntojen pihoilla. Lisäksi tapahtuman järjestäjät saivat kotihoidon henkilökunnalta vinkkejä kerrostaloista, joissa asuu useita ikääntyneitä. Myös näiden talojen pihoille on odotettavissa jouluinen laulutervehdys.

Varttitunnin kestävissä tilaisuuksissa lauletaan myös yhdessä

Soivilla joulutervehdyksillä toteutetaan niin Laulusta voimaa -tilaisuuksien kuin Kauneimpien joululaulujen yhteistä tausta-ajatusta yhdessä laulamisesta, yhdessä tekemisestä ja osallisuudesta.

– Haluamme joululaulutuokioilla tuoda ihmisille, joiden elämää poikkeusaika on rajoittanut paljon, yhdessä kokemisen ja laulamisen iloa. Lauluhetkeä varten seurakunta jakaa asukkaille Kauneimmat joululaulut -vihkot ja niiden lauluihin ja sanomaan voi palata myöhemminkin omassa kodissaan. Näin Kauneimmat joululaulut -vihkonen menee yhteisen projektin kautta hyvään tarkoitukseen - lähimmäisille, iloitsee musiikkikasvattaja Laura Kaartinen Jyväskylän seurakunnasta.

Suomen Lähetysseura on painattanut Kauneimmat joululaulut -vihkot seurakunnille ja niiden avulla kerätään normaalisti varoja lähetystyölle, mutta koronavuosi mahdollistaa lauluvihkojen käyttämisen myös uusilla tavoilla.

– Toivomme että yhteiset lauluhetket piristävät ikäihmisten arkea ja joulun aikaa ja luovat uskoa ja voimaa myös tulevaisuuteen. Tarkemmat esiintymisajankohdat ilmoitetaan esiintymispaikoille erikseen, sillä tilaisuudet on tarkoitettu ainoastaan talossa asuville ja heidän omaisilleen, Outi Savonen kertoo tilaisuuksien käytännön järjestelyistä.

Lisätietoja:

Koordinaattori Outi Savonen,
Jyväskylän kaupunki, ikääntyneiden palvelut/kulttuuri- ja osallisuuspalvelut,
p. 014 266 7320, outi.savonen(at)jyvaskyla.fi

Musiikkikasvattaja Laura Kaartinen,