Joulun rippikoulut käydään etänä

Jyväskylän seurakunnassa joulun ja loppiaisen välille suunnitellut rippikoulut on päätetty koronatilanteen vuoksi muuttaa etäripareiksi. Muutos koskee 17 ryhmää, ja etärippikoulu toteutetaan samoina päivinä kuin leirit olisi pidetty.

– Päätös oli erittäin vaikea, koska ainutlaatuinen leirikokemus on tärkeä osa rippikoulua ja se haluttaisiin tarjota kaikille leirimuotoiseen rippikouluun ilmoittautuneille nuorille. Jyväskylän seurakunta noudattaa kuitenkin toiminnassaan viranomaisohjeita ja -suosituksia. Jyväskylän koronatartuntojen määrä on tällä hetkellä niin suuri, että emme pysty takaamaan leiriolosuhteissa riittävää turvallisuutta, vaan toimintaan liittyy väistämättä riskejä, kertoo Yhteisen seurakuntatyön johtaja Heli Ahonen.
​​​​​​​
Etärippikoulusta on Jyväskylän seurakunnassa saatu kokemusta jo kesällä ja se voidaan toteuttaa niin, että kokonaisuuteen kuuluu myös yksi turvallinen lähitapaaminen pienissä ryhmissä ja vaihtelevia työskentelymenetelmiä.

​​​​​​​ – Teemme työtä sen eteen, että rippikoulu on näissäkin olosuhteissa mahdollisimman antoisa, Ahonen sanoo.
​​​​​​​
Ryhmien ohjaajat ottavat rippikoululaisiin ja heidän perheisiinsä yhteyttä henkilökohtaisesti. Voimassa olevat yleisötilaisuuksia koskevat suositukset aiheuttavat haasteita konfirmaatioiden järjestämiseen tammikuussa. Järjestelyistä viestitään rippikoululaisille ja heidän perheilleen myöhemmin.

Lisätiedot:
Yhteisen seurakuntatyön johtaja Heli Ahonen, 044 750 9008