Ylivieskan palaneen kirkon rauniot dokumentoidaan

Pääsiäislauantaina tulipalossa tuhoutunut Ylivieskan kirkko oli kulttuurihistoriallisesti ja rakennustaiteellisesti merkittävä rakennus.

Museovirasto, Pohjois-Pohjanmaan maakuntamuseo ja Ylivieskan seurakunta tutkivat ja dokumentoivat yhteistyössä jäljelle jääneet kirkon rauniot lähiviikkojen aikana.

Tietoa kerätään rakenteista, materiaaleista ja esineistöstä. Tehtävänä on tutkia ja tallettaa tietoa kirkon rakennushistorian eri vaiheista. Ylivieskan kirkon raunioiden tutkiminen ja dokumentointi suoritetaan asteittain samanaikaisesti museoviranomaisten valvomien raivaustöiden kanssa.

Ylivieskan kirkosta on tehty pari vuotta sitten 3D-skannaus kirkon sisältä ja ulkoa. Kuluneen viikon aikana skannausaineistoa on työstetty virtuaalimalliksi valokuvien avulla. 3D-skannaus tullaan tekemään myös raunioiden osalta.

2016-04-06 15:18:04.0