Turun piispa Mari Leppänen vihittiin virkaansa Turun tuomiokirkossa 7.2.

Turun arkkihiippakunnan uusi piispa Mari Leppänen vihittiin virkaansa Turun tuomiokirkossa sunnuntaina 7.2. Vihkimyksen yhteydessä uusi piispa vastaanotti piispanviran tunnukset, ristin ja sauvan. Vihkimisen toimitti arkkipiispa Tapio Luoma. Häntä avustivat piispat Kaisamari Hintikka, Simo Peura ja Matti Repo.

Vanhusten hätähuuto

Piispa Leppäsen saarna pohjautui Luukkaan evankeliumiin (Luuk. 2:22–33). Tekstikatkelmassa kohtaavat vauva ja vanhus, viattomuus ja viisaus, matkan alku ja loppu. Saarnassa käsiteltiin vanhusten ja ihmisten yksinäisyyttä sekä vaatimuksia, joista Jeesus on ihmiset vapauttanut.

- Elämää musertava yksinäisyys ei ole itse valittua, sen sanelee pakko. Vanhusten kodeista ja palvelutalojen huoneista kuuluu hätähuuto. Sen Jumala kyllä kuulee, mutta kuulemmeko me?

- On monia, jotka vain katsovat ikkunasta ulos maailmaan, kuin näytelmää, katsomosta. Ihmisiä, joille omasta kodista on tullut vankila ja ovisilmästä ikkuna kaukaiseen todellisuuteen. On ihmisiä, joilla ei ole ketään. Ihmisiä, joita kukaan ei katso silmiin, eikä varsinkaan kosketa.

Messu oli myös vuoden 2021 Yhteisvastuukeräyksen avausjumalanpalvelus. Monet vanhukset elävät taloudellisessa ja sosiaalisessa ahdingossa. Koronaepidemia koskettaa syvimmin heitä, joiden elämä on ollut ennestään haurasta. Yhteisvastuukeräyksen tuotolla autetaan taloudellisissa vaikeuksissa olevia ikäihmisiä niin Suomessa kuin kehittyvien maiden kriisialueilla.

Maailmassa ei ole turhaa kaipausta

Saarnassa Leppänen käsitteli myös ihmisten kaipausta. Hän kysyi, olemmeko tehneet varmoista sanoistamme muureja. Näemme ja tunnistamme kaipauksen, mutta kykenemmekö vastaamaan etsintään, joka tulee meitä vastaan uudella ehkä oudolla tavalla? – Keskellämme on ihmisiä, jotka sisäisissä huoneissaan etsivät ja kaipaavat enemmän kuin aikoihin. Ihmisen kanssa huokaa koko luomakunta.

- Kirkon käytävältä ovet avautuvat kaupunkiin. Meidät lähetetään maailman kaikkiin kyliin. Kulkueisiin, joissa on eri tavoin kaipaavia, alas painettuja ja ohikatsottuja. Siis etsi yhteyttä toisiin. Ota syliin, kaikilla niillä tavoin, mikä nyt on mahdollista.

Lue lisää evl.fi-palvelustaLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Mon Feb 08 08:54:37 EET 2021