Kirkon uusi Tilaa virkatodistus verkossa -asiointipalvelu on avattu

Suomen evankelis-luterilainen kirkko on avannut verkossa asiointipalvelun, jossa asiakas voi tietoturvallisesti tilata virkatodistuksen itsestään (ns. elää-todistus) tai sukuselvitysmuotoisen virkatodistuksen vainajasta.

Suomenkielisenä palvelu löytyy osoitteesta tilaavirkatodistus.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä. Palvelu on tarjolla myös ruotsiksi ja englanniksi.

Virkatodistuksia tarvitaan hyvin monenlaisiin tarkoituksiin esimerkiksi adoptio-, apuraha-, eläke-, perinnönjako- ja perunkirjoitusasioiden hoitamiseen. Virkatodistuksia tilataan kirkosta vuosittain noin 60 000. Virkatodistusten toimittaminen on Suomen evankelis-luterilaisen kirkon lakisääteinen viranomaistehtävä.

Palvelun käyttö edellyttää vähintään 18 vuoden ikää ja kotikuntaa Suomessa. Lisäksi käyttäjällä tulee olla pankkitunnukset tai mobiilivarmenne. Palveluun tunnistaudutaan suomi.fi-tunnistautumisen kautta.

Myöhemmin myös organisaatiot – esimerkiksi pankit ja lakiasiaintoimistot – voivat tilata asiakkaidensa puolesta todistuksia palvelun kautta. Virkatodistuksen voi edelleen tilata myös ottamalla yhteyttä seurakuntaan tai seurakunnan keskusrekisteriinLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

Tilaa virkatodistus verkossa -palvelu täydentää kirkon sähköisen asioinnin palveluja. Liity kirkkoonLinkki avautuu uudessa välilehdessä -palvelu avattiin vuonna 2016 ja avioliiton esteiden tutkintaLinkki avautuu uudessa välilehdessä –asiointipalvelu vuonna 2018.

Fri Feb 12 10:22:21 EET 2021