Kirkon mediasäätiön palkinto Suvi Westille

Kirkon mediasäätiön tämän vuoden palkinto Tampereen elokuvajuhlien kotimaisessa kilpailussa on myönnetty ohjaaja Suvi Westille elokuvasta Eatnameamet – Hiljainen taistelumme.

​​​​​​​Elokuva on dokumentaarinen kuvaus Suomen valtion harjoittamasta saamelaispolitiikasta, saamelaisten nykytilanteesta ja taistelusta olemassaolonsa puolesta. Palkinnon tuomarina toimi säätiön hallituksen varajäsen Fred Nordström.

Palkinnon perusteluissa todetaan: ”Kirkon mediasäätiö palkitsee elokuvan, joka kuvaa kansan taistelua olemassaolonsa puolesta, se maalaa kuvaa kansasta, joka elää kolonialistisessa ikeessä. Elokuvassa kuvaillaan, kuinka kansanryhmään kuuluville ihmisille kerrotaan, että heidät pitäisi tappaa, heidän maitaan ostetaan ja kulttuuri omitaan tai assimiloidaan enemmistön kulttuuriin. Tiedämme, että maailma ja historia on vastaavia kertomuksia täynnä, mutta se, että kertomus sijoittuu nykyaikaan ja Suomeen tekee elokuvasta hätkähdyttävän.

Tämä dokumenttielokuva siirtää katseen itseemme. Se vaatii katsojalta myös kuuntelemisen jalon taidon, mutta jos ja kun sanoille antaa aidosti tilaa, on mahdotonta olla liikuttumatta kanssaihmisten elokuvassa esille tuomien tunteiden mukana eikä vähättelylle jää sijaa. Elokuva luo saamen kansan tärkeistä asioista rehellisen kuvan, eikä sorru kliseihin, vaan pikemminkin käyttää rauhallista kuvitusta vastakohtana meille kaikille tutuille stereotypioille.

Elokuva on tärkeä muistutus meille suomalaisille siitä, että meilläkin on oma historiamme sortajina.”

Kirkon Mediasäätiön palkinto on suuruudeltaan 1500 euroa. Se jaetaan yhdelle kotimaiselle elokuvalle kerrallaan ja se myönnetään elokuvan ohjaajalle. Palkinnon myöntämisperusteissa painotetaan elokuvien teknistä ja taiteellista korkealaatuisuutta sekä sellaisia teemoja, jotka kutsuvat katsojat pohtimaan kristillistä arvomaailmaa.

Kirkon Mediasäätiö on perustettu vuonna 2005. Sen tarkoituksena on Suomen evankelis-luterilaisen kirkon arvoperustalta lähtien tukea ja edistää uskontoa ja elämänkatsomusta käsittelevien ohjelmien tekemistä, levittämistä ja esittämistä valtakunnallisissa medioissa.

2021-03-15 11:57:15.0