Nuoren seurakunnan veisut soivat kohta myös karaokessa

Nuoren seurakunnan veisukirja eli Punainen laulukirja on kulunut useiden rippikoulusukupolvien käsissä jo yli viidenkymmenen vuoden ajan. Veisukirjaa on uudistettu aina viiden vuoden välein. Tuorein, 11. painos, julkaistiin viime vuonna. Kohta kirjan suosituimpia veisuja voi laulaa myös karaokena.

Suomen Lähetysseura, Lasten ja nuorten keskus sekä MaestroPro ovat yhteistyössä tuottaneet karaoketaustat kahteenkymmeneen suosituimpaan veisuun. Laulut valittiin Lasten ja nuorten keskuksen viime vuonna järjestämän äänestyksen perusteella. Nuoren seurakunnan veisukirja on Lasten ja nuorten keskuksen julkaisu.

22.4. julkistettavan veisukaraoken laululistalta löytyy useampia kappaleita jo pitkään vaikuttaneilta lauluntekijöiltä kuten Anna-Mari Kaskinen, Pekka Simojoki ja Jaakko Löytty. Mutta mukana on myös Punaisen kirjan uusimpia suosikkeja kuten Juha Tapion Sitkeä sydän, Happoradion Puhu äänellä jonka kuulen ja Mariskan Mestaripiirros

- Musiikki ja yhteislaulu, kuten virret, ovat aina olleet keskeinen yhdessä olemisen tapa seurakunnissa. Musiikilla on iso merkitys uskon sanoittamisessa. Nuoren seurakunnan veisut on sanoitettu sellaisella kielellä, joka puhuttelee nuoria. Teemme aina laajan kyselyn seurakunnissa, kun Nuoren seurakunnan veisukirjan uutta painosta aletaan suunnitella, kertoo Lasten ja nuorten keskuksen viestintäjohtaja Katri Korolainen.

- Veisukirja on jo 50-vuotias, mutta samalla jatkuvasti uudistuva konsepti, ja mielellämme pidämme sitä esillä näin karaokenkin avulla.

Suomen Lähetysseura tuotti MaestroPron kanssa Kauneimmat Joululaulut -karaoken vuonna 2019. Vastaanotto oli myönteinen. Karaokea lauletaan perinteisesti ravintoloissa, mutta karaoketaustat sopivat hyvin myös yhteislaulun säestykseksi mitä erilaisimpiin tilaisuuksiin: läppärin tai älypuhelimen ja kovaäänisen avulla karaoke kulkee minne tahansa. Veisuista tulee oma kokoelmansa, joka on saatavissa niin seurakuntien kuin ravintoloidenkin käyttöön.

Kuten Kauneimmat Joululaulut -karaokessa, myös Nuoren seurakunnan veisukaraokessa on mukana ohjeet tekstiviestilahjoituksen tekemistä varten. Varat käytetään lasten ja nuorten hyvinvointiin niin Suomessa kuin ulkomailla.

Lue lisää Suomen Lähetysseuran nettisivuiltaLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Tue Apr 13 10:17:00 EEST 2021