Vanhan pappilan myyntiä valmistellaan

Jyväskylän seurakunta on saanut Vanhan pappilan kiinteistöstä neljä tarjousta. Seurakunta toteutti talven ja kevään aikana laajan markkinakartoituksen, ja lähetti sen pohjalta tarjouspyynnön 24 toimijalle. Näistä kuusi kävi tarkemmin tutustumassa kiinteistöön. Saadut tarjoukset vastaavat kiinteistöstä tehtyä markkinahintakartoitusta.

Nyt myytävä pappila kuuluu seurakunnan kiinteistöstrategian mukaisesti myytävien kiinteistöjen joukkoon. Sen tilat eivät enää sovellu riittävän hyvin seurakunnan tarpeisiin. Rakennuksen kunto myös edellyttää välitöntä ja laajaa peruskorjausta, jonka alustava kustannusarvio on noin 4,6 miljoonaa euroa.

Vanhan pappilan myynnistä keskustellaan kirkkoneuvostossa tulevana keskiviikkona 12. toukokuuta. Neuvosto päättää asian viemisestä kirkkovaltuuston iltakouluun 25. toukokuuta. Päätösesitys tarjouksineen tuodaan kirkkoneuvoston käsittelyyn kesäkuun alussa.

Vanhan pappilan kiinteistö sijaitsee Jyväskylän keskustassa, Vapaudenkadulla. Tontilla on asemakaavassa nykyisen rakennuksen lisäksi rakennusoikeutta noin 800 kerrosneliömetriä. Rakennuksesta ja rakennusoikeudesta luovuttaessa seurakunta on mahdollisesti valmis harkitsemaan vain rakennuksen ja rakennusoikeuden myymistä. Näin toimittaessa tontti vuokrattaisiin pitkäaikaisella vuokrasopimuksella. Rakennus on suojeltu niin sisätilojen kuin pihapiirin osalta.

2021-05-10 12:34:00.0