Yläkaupungin Yö järjestettiin onnistuneesti Jyväskylässä viikonloppuna

Monitaiteista ja pääsymaksutonta Yläkaupungin Yötä vietettiin torstaista sunnuntaihin 13.–16.5. Jyväskylässä.

Yli neljästäkymmenestä eri tapahtumasta koostunut kokonaisuus sisälsi esityksiä liveyleisölle sekä etäohjelmistoa. Yleisötapahtumiin osallistui järjestäjien eri tapahtumapaikkojen kävijätietoihin perustuen neljän päivän aikana yhteensä 10 000 ihmistä.

Suosituimpana yleisötapahtumana lauantaina Block Party -tapahtuma. Muita suosittuja yleisötapahtumia nähtiin muun muassa Mäki-Matin perhepuistossa, Toivolan Vanhalla Pihalla, ravintola Sohwissa sekä Teeleidissä.

Vuoden 2021 Yläkaupungin Yössä oli myös runsaasti etäohjelmistoa. Livekeikkoja striimattiin Yö-TV:ksi nimetylle Yläkaupungin Yön Youtube-kanavalle. Muun muassa Asa & Bandin, Litku Klemetin, Arpan ja KISSAn esiintymisiä on katsottu tiistaiaamuun mennessä yli 5000 kertaa.

Jyväskylän seurakunta oli tapahtumassa mukana yhteistyökumppanina. Kaupunginkirkon ohjelma on edelleen katsottavissa Youtubessa:

Yläkaupungin Yössä nähtiin taas laajalti eri taidemuotoja. Musiikkikeikkojen lisäksi erityisesti teatteriesityksiin panostettiin tämän kevään tuotannossa. Festivaaleilla nähtiin myös tanssia, taidenäyttelyitä, kuntavaalipaneeli ja performansseja.

Vuonna 2022 vietetään Yläkaupungin Yön 30-vuotisjuhlavuotta ja tulossa on entistä näyttävämpi ohjelmisto sekä muun muassa historiikkiteos, juhlanäyttely ja -seminaari.

Tue May 18 15:11:00 EEST 2021