Uusi sirottelualue valmistuu Mäntykankaan hautausmaalle

Jyväskylän seurakunnan Mäntykankaan hautausmaan uusi sirottelualue otetaan käyttöön kesäkuussa.

Omaiset voivat sirotella läheisensä tuhkat sirottelualueelle sulan maan aikana suoraan metsämaanpohjaan yhdessä suntion kanssa. Sirottelualueelle hautaaminen on nykyisin suosittu hautaustapa, koska siinä ei synny omaisille haudanhoitovelvoitetta.

Uudelle sirottelualueelle sijoitetaan yhteinen muistomerkki vainajien nimilaattoja varten.  Hautapaikkamaksuun sisältyy nimilaatta, joka annetaan omaisille, mutta sen käyttö on vapaaehtoista. Omaiset kaiverruttavat nimilaattaan vainajan tiedot, ja seurakunta huolehtii laatan kiinnityksestä tuhkan sirottelun jälkeen.

Sirottelualueen tarkoituksena on säilyä mahdollisimman luonnonmukaisena. Alueelle on varattu muistamiskorokkeet maljakkokukkia ja kynttilöitä varten. Muita tilaa vieviä muistoesineitä, enkeleitä tai metallisia lyhtyjä ei suositella. Muistokynttilät voi jättää myös kappelin läheisyyteen yhteismuistomerkille, jossa tilaa on enemmän.

Seurakunta toivoo, ettei mahdollisia muistamisia viedä maastoon. "Muualle kuin varatulle paikalle laitetut kynttilät voivat aiheuttaa metsäpalovaaran. Sen vuoksi poistamme maastoon jätetyt kynttilät ja muut esineet", muistuttaa Jyväskylän seurakunnan ylipuutarhuri Mervi Muinonen.

Lisätietoja:
Ylipuutarhuri Mervi Muinonen, Jyväskylän seurakunnan hautaus- ja puistopalvelut