Raamattuvisan voitto Kittilään

Valtakunnallisen 5.- ja 6.-luokkalaisten Raamattuvisan on voittanut Lukkarin koulun joukkue Kittilästä. Joukkueessa kilpailivat Annukka Hiltunen, Juulia Huttu ja Juuso Huttu. Lisäksi puhelimen välityksellä mukana oli taustajoukkue kotipaikkakunnalta.

Helsingin Kallion kirkossa lauantaina 23.4. järjestetyssä finaalissa joukkueet osallistuivat jännittävään kirkkoseikkailuun. Tietokilpailukysymykset oli piilotettu eri puolille kirkkosalia lisätyn todellisuuden teknologiaa hyödyntäen, ja joukkueet löysivät kysymysten luokse vihjeiden avulla skannaamalla kirkkotilaa tableteilla.

Loppukilpailun toisessa osassa joukkueet esittelivät etukäteen tuottamiaan luovia töitä, jotka käsittelivät Raamatun kertomuksia.

Voittajajoukkue saa palkinnoksi 1500 euroa. Vielä joukkue ei ole ehtinyt pohtia, miten palkintorahat käytetään.

- Emme uskaltaneet ajatella, että voittaisimme, Juulia Huttu kertoo.

Raamattuvisa uudistui tänä vuonna pedagogisesti tavoitteena uuden opetussuunnitelman mukainen toteutus. Raamatun kertomusten tuntemuksen lisäksi kilpailussa tarvittiin kuvanlukutaitoa, tiedonhakutaitoja, tiimityötä ja strategista ajattelua.

Lukkarin koulun opettaja Jenni Jokela on osallistunut oppilaidensa kanssa Raamattuvisaan jo vuodesta 2008 lähtien. Hän kertoi pitävänsä uutta toteutustapaa oppilaille motivoivana ja jatkon kannalta toimivana.

- Olen ollut tekemässä uutta uskonnon opetussuunnitelmaa, ja kyllähän tämä palvelee sitä.

Jaetulle toiselle sijalle kilpailussa sijoittui Suomen kristillisen yhteiskoulun joukkue Kaarinasta ja Haapa-Kimolan koulun joukkue Iitistä. Finaalissa oli mukana kaksitoista joukkuetta.

Kolmivaiheisen kilpailun ensimmäiseen vaiheeseen tammikuussa osallistui yli 2000 koululaista eri puolilta Suomea. Raamattuvisa tukee koulujen uskonnon- ja äidinkielenopetusta, edistää länsimaisen kulttuurin tuntemusta sekä koulujen ja uskonnollisten yhteisöjen välistä yhteistyötä. Tänä vuonna Raamattuvisan teemoina olivat dialogitaidot ja moninaisuuden kunnioitus.

Raamattuvisan on järjestää Agricola yhdessä Kirkkohallituksen ja Opetushallituksen kanssa. Visan suojelijoina toimivat arkkipiispa Kari Mäkinen, piispa Teemu Sippo ja arkkipiispa Leo.

2016-04-25 08:28:04.0