Entistä ehommat Taulumäen ja Palokan kirkot valmiina käyttöön

Taulumäen ja Palokan kirkkojen mittavat uudistustyöt ovat valmistuneet. Taulumäen kirkko on jo avattu jumalanpalveluksia varten ja Palokan kirkon jumalanpalvelukset alkavat 6. kesäkuuta.

Taulumäen remontissa uusittiin kirkon sähköistyksen, valaistuksen ja puheäänentoiston tekniikkaa nykyajan tarpeisiin. Valaistuksessa siirryttiin kokonaan energiatehokkaaseen led-tekniikkaan. Kirkon alkuperäiset seinävalaisimet konservoitiin ja niiden sisälle asennettiin uuden langattoman ohjausjärjestelmän vaatimat komponentit. Näiden remonttien hinnaksi on muodostumassa reilut 330 000 euroa. "Remontit oli järkevää yhdistää. Saimme kerralla kolme asiaa uudistettua ajan tasalle", sanovat Taulumäen suntio Miikka Salminen ja kanttori Jukka Hassinen tyytyväisinä.

Erityyppistä kaapelointia asennettiin kirkon rakenteisiin hienovaraisesti reitittäen noin 30 kilometriä. Ääntä ja valoa ohjataan nyt langattomasti bluetooth-tekniikalla. Eri tarpeisiin ja tilanteisiin löytyy valmiiksi ohjelmoituja valaistustiloja kuten yleisvalaistus, ja valaistus jumalanpalvelusta tai konserttia varten.

Uusi puheäänentoistojärjestelmä huomioi rakennuksen akustiset ominaispiirteet. Tehokkaalla toistolla ääni saadaan kuuluviin joka puolelle salia selkeästi ja sopivalla tasolla. Kiinteästi asennetut mikrofonit korvataan headseteillä ja langattomilla käsimikrofoneilla.

Myös Palokan kirkko on säilynyt remontissa ulkoisesti lähes ennallaan. Julkisivun säleikkörakenteet on uusittu ja vesikatolle on rakennettu laajennettu ilmastointikonehuone. Uudet, tehokkaat ilmastoinnista huolehtivat koneet jäävät katseilta piiloon.

Loput alkuperäiset julkisivun alumiini-ikkunat uusittiin. Samalla kunnostettiin ulkoseinäelementtien ikkunoiden alapuoliset osat ja vaihdettiin niiden lämpöeristeet. Salaojajärjestelmä uusittiin ja osin asennettiin myös rakennuksen alkuperäiselle osalle. Remontin suurin tavoite oli hyvä ja terveellinen sisäilma. Siinä noudatettiin Terve talo -periaatteita ja käytettiin vähäpäästöisiä materiaaleja. Remontin kustannukset ovat reilut 2,5 miljoonaa euroa.

Sisällä kirkkosalissa uusittiin sisäpintojen puuverhoilut. Toimistotiloissa remontoitiin lattioiden pintamateriaaleja ja osin asennettiin uudet äänieristetyt väliovet. Myös osa valaistuksesta uusittiin vastaamaan nykyvaatimuksia ja käyttötarpeita LED-tekniikalle.

Palokan kirkon juhlajumalanpalvelus pidetään 5.9. ja sitä seuraa avointen ovien viikko, johon suunnitellaan monipuolista ohjelmaa ja tapahtumia.

Lisätietoja remonteista: Kiinteistöpäällikkö Maritta Lukkarinen

maritta.lukkarinen@evl.fi, 0400 635 001