Saapas partioi koulujen päättyessä – Jyväskylässä tehdään yhdessä turvallinen koulujen päätösviikonloppu

Palveluoperaatio Saapas päivystää koulujen päättyessä perjantaina 4.6. kello 18.30-01.30. Saapasauto ja kävelypartiot kiertävät Jyväskylän keskustassa ja kaupungin taajamissa nuorten tukena. Saapas partioi katukuvassa koko kesän lähes jokaisena perjantai-iltana.

Koulujen päättymisviikonloppuna 4.-5.6.2021 eri tahot ja organisaatiot toimivat yhteistyössä, jotta nuorten kesä voi alkaa Jyväskylässä rauhallisesti ja turvallisesti. Mukana viikonloppua valvomassa ovat Keski-Suomen pelastuslaitos, Sisä-Suomen poliisi, Suomen Punainen Risti, Vapaaehtoinen pelastuspalvelu Vapepa, Jyväskylän seurakunta ja Palveluoperaatio Saapas, Gradia Jyväskylä, Vamos Jyväskylä ja Nuortentalo Katutaso sekä Jyväskylän kaupungin nuorisopalvelut.

Tahot toimivat viikonlopun aikana yhteistyössä, jotta tiedonvaihto olisi mahdollisimman sujuvaa.

Jyväskylän kaduille jalkautuvat Jyväskylän seurakunnan Palveluoperaatio Saappaan ja Jyväskylän kaupungin nuorisopalvelujen Katupäivystys Synkkiksen ohella myös Gradian ja Vamoksen nuorisotyöntekijät. Päivystysvuorot kestävät aina klo 01:00 asti.  Yhteensä viikonlopun aikana nuorten tukena, apuna tai vain keskustelukumppanina on tavattavissa yli 25 nuorisotyöntekijää.

Nuorisotyöntekijöitä on tavattavissa siellä missä nuoret liikkuvat, kuten keskustan ja Viitaniemen alueella, Lutakossa ja satamassa, Tuomiojärven läheisyydessä sekä muissa lähiöissä ja rannoilla.

Poliisi ja pelastuslaitos varautuvat viikonloppuun mahdollisimman vahvalla miehityksellä

Keski-Suomen pelastuslaitos varautuu antamaan ensihoitoa ja Sisä-Suomen poliisilaitos tarkkailee tilannetta mahdollisimman vahvalla miehityksellä. Suomen Punainen Risti ja Vapepa toimivat ja auttavat tilanteen ja tarpeen mukaan.

Nuoret voivat itsekin soittaa päivystyspuhelinnumeroihin

Nuoret tavoittavat nuorisotyöntekijöitä koulujen päätösviikonlopun aikana seuraavista puhelinnumeroista:

•    perjantaina 4.6. Palveluoperaatio Saapas, Jyväskylän seurakunta p. 0400 271 734

•    lauantaina 5.6. Katupäivystys Synkkis, Jyväskylän kaupunki p. 050 360 4731

Yleinen hätänumero on 112. Siihen voi soittaa kaikissa kiireellisissä hätätilanteissa. Hätätilanteiden vaatiessa paikalle lähetetään apuun palokunta, ambulanssi tai poliisi.

Lue uutinen Jyväskylän kaupungin sivuilta tästä linkistä.

Tue Jun 01 11:19:00 EEST 2021