Tuomiorovasti Matti Salomäki ehdolle Lapuan hiippakunnan piispaksi

Tuomiorovasti Matti Salomäki on asetettu ehdolle Lapuan hiippakunnan piispaksi. Hänen tukiryhmänsä toimitti valitsijayhdistyksen perustamisasiakirjat Lapuan hiippakunnan tuomiokapituliin 19. heinäkuuta.

Vuonna 1968 syntynyt Salomäki on toiminut Lapuan tuomiokirkkoseurakunnan kirkkoherrana eli tuomiorovastina vuodesta 2012. Vuosina 1994–2012 hän työskenteli pappina Pielaveden seurakunnassa, vuodesta 2003 kirkkoherrana. Salomäki on ollut pappisedustajana kirkolliskokouksessa vuodesta 2016. Koulutukseltaan hän on teologian maisteri. Hänet on vihitty papiksi vuonna 1994.

Matti Salomäki on tähän mennessä toinen virallisesti ehdolle asetettu ehdokas Lapuan piispanvaalissa. Rovasti Jukka Jämsénin valitsijayhdistyksen perustamisasiakirjat toimitettiin tuomiokapituliin aiemmin samana päivänä. Piispanvaalin ehdokasasettelu alkoi 17. kesäkuuta ja kestää 17. elokuuta kello 16 saakka. Piispanvaali toimitetaan tiistaina 2. marraskuuta 2021.

Lue lisääLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Tue Jul 20 09:35:00 EEST 2021