Kymmenen miljoonaa etiopialaista ruoka-avun tarpeessa

Etiopian kuivuuskriisi on pahin katastrofi kolmeen vuosikymmeneen. Liki kymmenen miljoonaa etiopialaista kärsii El Niño -ilmiön aiheuttamasta kuivuudesta.

Suomen Lähetysseura on myöntänyt 50 000 euroa lisäavustusta Etiopian kuivuuskatastrofin hoitoon Etiopian Mekane Yesus -kirkon kautta. Lähetysseura myönsi myös 50 000 euron avustuksen aiemmin helmikuussa.

Lähetysseuran tuki kohdennetaan erityisesti Arsin maakuntaan, jossa kirkon hätäaputyö kohdistuu ensisijaisesti haavoittuviin väestöryhmiin, kuten aliravitsemuksesta kärsiviin lapsiin sekä imettäviin äiteihin ja raskaana oleviin naisiin. Ruoka-avun lisäksi kirkko tukee kuivuudesta kärsineen maataloustuotannon elpymistä. Kotitaloudet saavat siemenviljaa ja eläinrehua, puhtaan veden saantia edistetään ja väestölle annetaan hygieniakoulutusta.

– Tilanne Arsin maakunnan Negellen kunnan alueella on edelleen vaikea, kehitysyhteistyökoordinaattori Timo Ahlberg kertoo.

– Koska ruokaa on ollut vähän ja se on ollut yksipuolista, väestö on heikossa kunnossa. Ruoka-apu tulee suureen tarpeeseen. Siemenviljaa ei viime vuoden kuivuuden takia jäänyt, joten hätäapuna jaettava siemenvilja on myös hyvin tarpeellista. Viime viikkoina alueella on satanut jonkin verran, ja kylvötöihin päästäneen lähiaikoina. Sateitten ansiosta karjalle on nyt ruohoa saatavilla, mutta uusi sato kypsyy vasta lokakuulla, joten siihen saakka tarvitaan hätäapua, Ahlberg arvioi.

Etiopian kuivuuskriisi on pahin katastrofi kolmeen vuosikymmeneen. Vuoden alussa hallitus arvioi yli 10 miljoonan ihmisen olevan ruoka-avun tarpeessa. Kuivuuden syynä pidetään voimakasta El Niño -ilmiötä. Viime vuonna Etiopian kevät- ja kesäsateet eivät tulleet normaalisti, minkä takia ruokaturva maassa heikkeni nopeasti.

Suomen Lähetysseuran katastrofityötä voi tukea

Mon May 16 13:19:23 EEST 2016