Lapuan piispanvaalin vaalipaneelit käynnistyvät 28.9. Jyväskylässä

Lapuan hiippakunta järjestää ennen piispanvaalia kaksi vaalikeskustelua. Niitä voi seurata suoratoistona hiippakunnan YouTube-kanavallaLinkki avautuu uudessa välilehdessä ja Facebook-sivuilla tai paikan päällä etukäteen ilmoittautuneena. Vaalipaneelien juontajana toimii Kirkon viestinnän viestintäjohtaja  Eeva-Kaisa Heikura

Ensimmäinen vaalikeskustelu järjestetään Jyväskylässä Kuokkalan kirkossa 28.9.2021 kello 18. IlmoittautumislinkkiLinkki avautuu uudessa välilehdessä on avoinna 21.9. saakka.

Toinen vaalikeskustelu pidetään Vaasassa Mustasaaren kirkossa 12.10.2021 kello 18. IlmoittautumislinkkiLinkki avautuu uudessa välilehdessä on avoinna 5.10. saakka.

Ehdokkaiden esittelyvideot voi katsoa hiippakunnan YouTube-kanavallaLinkki avautuu uudessa välilehdessä ja Facebook-sivuilla. Heidän hartausvideonsa tulevat YouTube-kanavalle 4.10., ja he vastaavat videoillaan kirkkokansan kysymyksiin 18.10.

Vaalin ensimmäinen kierros on 2.11.

Piispanvaali toimitetaan tiistaina 2.11.2021. Mikäli kukaan ehdokkaista ei saa yli puolta annetuista äänistä, järjestetään toinen vaalikierros kahden eniten ääniä saaneen ehdokkaan kesken. Toisen kierroksen vaalipäivä on tiistai 23.11.2021 ja mahdollinen toisen kierroksen vaalipaneeli Lapuan tuomiokirkossa 16.11. kello 18. Asiasta lähetetään erillinen tiedote.

Vaalissa on noin 950 äänioikeutettua, joista puolet on pappeja ja puolet maallikkovalitsijoita. Vaalissa ovat mukana lääninrovasti Jouko Ala-Prinkkilä, hiippakuntadekaani Terhi Kaira, tuomiorovasti Matti Salomäki ja rovasti  Jukka Jämsén. Uuden piispan on määrä aloittaa virassaan 1.2.2022. Arkkipiispa Tapio Luoma vihkii hänet piispan virkaan Lapuan tuomiokirkossa sunnuntaina 6.2.2022.

2021-09-15 10:20:00.0