Maistiaisia Viimeiset kiusaukset -oopperan sävelistä ja teemoista Taulumäellä säveltäjämestarin syntymäpäivänä

2 Viimeiset kiusaukset teksti A.jpg

Viimeiset kiusaukset -oopperan logo

Jyväskylän seurakunta ja Jyväskylän Ooppera toteuttavat yhteistyössä Paavon jäljillä -konsertin lauantaina 13.11.21 klo 14 Taulumäen kirkossa. Tilaisuudessa kuullaan uudenvuodenaattona Jyväskylässä ensi-iltaan tulevan Viimeiset kiusaukset -oopperan taustoista ja herännäisyydestä sekä saadaan maistiaisia oopperan musiikista. Ottamalla teoksen tänä vuonna ohjelmistoonsa Jyväskylän Ooppera kunnioittaa säveltäjä Joonas Kokkosen syntymän 100-vuotisjuhlaa. Konsertti toteutetaan Kokkosen syntymäpäivänä.

Ohjelmassa on muun muassa Paavo Ruotsalaisen vaimon Riitan kuolinkohtaus, jonka esittää Riitan roolin teoksessa laulava Johanna Rusanen-Kartano. ”Tuntuu aivan ihanalta palata Riitaksi. Viimeisten kiusausten musiikki on jo niin tuttua ja läheistä vuosikymmenten takaa, että tämä rooli on selkäytimessä. Halusin konserttiin mukaan myös Siionin virren Oi, Herra ilo suuri, joka on tematiikallaan toiminut inspiraationa säveltäjälle tähän kohtaukseen”, kertoo Rusanen-Kartano.

Konsertissa kuullaan myös Kokkosen säveltämä urkukappale Lux aeterna, jonka esittää Taulumäen kirkon kanttori Jukka Hassinen. ”Tämä kappale on syntynyt samaan aikaan Viimeisten kiusausten kanssa, ja se sisältää oopperan kanssa samankaltaisia temaattisia aineksia, kuten duurin ja mollin vaihtelun”, Hassinen kuvaa.

Vuonna 1975 Suomen Kansallisoopperassa kantaesityksensä saanut Viimeiset kiusaukset toteutetaan ensimmäistä kertaa Jyväskylässä vuodenvaihteessa 2021–22.Teos kytkeytyy Jyväskylään Paavo Ruotsalaisen tarinan kautta.

Ruotsalainen (1777–1852) oli herännäisyyden keskeinen vaikuttaja. Hän tapasi Jyväskylässä tunnetun hengenmiehen, seppä Jaakko Högmanin, jonka sanat tekivät hänestä kansan herättäjän. Oopperan teemoissa nousevat pääosaan hengelliset kysymykset. Paavo Ruotsalainen käy viimeisinä hetkinään läpi elämänsä vaiheita kuumehoureisissa unissaan ja tekee lopulta rauhan itsensä ja läheistensä kanssa.

Ooppera toteutetaan yhdessä Jyväskylä Sinfonian ja kapellimestari Ville Matvejeffin kanssa. Jyväskylän seurakunta on mukana suurtuotannon yhteistyökumppanina.

Paavon jäljillä -konsertissa esiintyvät sopraano Johanna Rusanen-Kartanon ja kanttori Jukka Hassisen lisäksi pianisti Eliisa Suni sekä Jyväskylän oopperakuoro johtajanaan Noora Määttä.

Oopperan ohjaaja Mirva Koivukangas sekä puvustaja Outi Kaltiokumpu kertovat oopperateoksen rakentamisesta. Lisäksi körtti Osmo Kangas puhuu aiheenaan Paavon perintö – puhetta herännäisyydestä.

Tilaisuuteen on vapaa pääsy.

Lisätietoja oopperaproduktiosta:
Ohjaaja Mirva Koivukangas