Jyväskylän vähävaraisille suunnattu ruoka-aputoiminta uudistuu vuoden 2022 alussa – Seppälään rakentuu hävikkiruokaterminaali Ruoka-apu Lyydia

Jyväskylässä vähävaraisille tarjolla olevan ruoka-avun jakeluun tulee uudistuksia vuoden alussa. Uudessa toimintatavassa hävikkiruoka kootaan yhteen pisteeseen, hävikkiruokaterminaaliin Lyydiaan. Siellä hävikkiruoka lajitellaan, pakataan ja toimitetaan eteenpäin asiakkaille jaettavaksi jakelupisteissä eri puolilla kaupunkia. Ruoka-apu Lyydiasta ruokakassin saa ruokasetelillä. Ruoka-apu Lyydia toimii olemassa olevien ruoka-avun jakeluiden rinnalla. Lyydian yhteydessä toimii myös myymälämäinen tila, missä voi ruokasetelillä koota itse ruokakassin tarjolla olevista tuotevaihtoehdoista.

Jyväskylän kaupunki ja Jyväskylän seurakunta ovat vuosien varrella eri tavoin tukeneet ruoka-avun järjestämistä Jyväskylässä. Keskeisin rooli ruoka-aputoiminnan toteuttamisessa on ollut hävikkiruokaa lahjoittavilla yrityksillä ja käytännön toiminnasta huolehtivilla järjestöillä.

Ruoka-aputoimintaan on kuluvan vuoden aikana haettu uutta, entistäkin vaikuttavampaa toimintatapaa yhteistyössä eri toimijoiden kanssa.

– Keskusteluissa eri toimijoiden kanssa koettiin hävikkiruokaterminaalin ympärille rakentuva toimintamalli toimivimmaksi ratkaisuksi. Ilman Vaajakosken Suvanto ry:n rohkeutta lähteä mukaan organisoimaan toimintaa ja ilman Keskimaan ja Lidlin esimerkillistä yhteiskuntavastuunkantoa uusi malli ei olisi toteutunut. Tämä yhteinen ponnistus on kaikkien ruoka-apua erilaisissa elämäntilanteissa tarvitsevien jyväskyläisten hyväksi. Lämpimät kiitokset kaikille mallin ideoinnissa ja toteuttamisessa mukana olleille tahoille, Jyväskylän kaupungin kansliapäällikkö Heli Leinonkoski kiittelee.

– Osuuskauppa Keskimaan osallistuminen ruoka-aputoiminnan kehittämiseen oli heti alusta asti, käytännössä Jyväskylän kaupungin yhteydenoton jälkeen, päivänselvä asia. Ruoka-avun tarpeessa olevien ihmisten kokema inhimillinen asiointikokemus oli keskeisin tekijä, jonka takia halusimme lähteä ehdottomasti tähän mukaan. Uusi toimintamalli mahdollistaa tämän inhimillisen kokemuksen, kertovat toimialajohtaja Vesa Kyllönen ja projektipäällikkö Juha Mujunen Keskimaalta.

– Mielestämme ruoka on liian arvokasta hukattavaksi. Meille on myös tärkeää olla osa suomalaista yhteiskuntaa ja tehdä osamme suomalaisten hyvinvoinnin puolesta. Siksi onkin hienoa, että muuten hävikkiin menevän ruoan voi luotettavan kumppanin avulla lahjoittaa paikallisesti sitä tarvitseville. Uudistetun ruoka-aputoiminnan myötä lahjoitukset ovat monille paremmin saavutettavissa, kertoo logistiikkapäällikkö Toni Pigg Lidlin Laukaan jakelukeskuksesta.

Ruoka-apu Lyydiaa koordinoi Vaajakosken Suvanto ry

Uusi ruoka-avun toimintamalli on nimetty Ruoka-apu Lyydiaksi, ja sen toimintaa organisoi Vaajakosken Suvanto ry. Toiminta toteutuu yhteistyössä ruoan lahjoittajien, Jyväskylän kaupungin, Jyväskylän seurakunnan ja Jyväskylässä ruoka-apua tarjoavien järjestöjen kanssa.

– Olemme iloisia ja innoissamme, että saamme olla mukana uudistamassa vähävaraisten ruoka-apua yhdessä kaupungin ja seurakunnan kanssa sekä tehdä yhteistyötä mukaan ruoan jakeluun lähtevien satelliittipisteiden kanssa. Uskomme, että tästä tulee hyvä toimintamalli, joka tavoittaa juuri sitä oikeaa kohderyhmää, jolle apu on tarkoitettu, toiminnanjohtaja Erja Blomberg Vaajakosken Suvanto ry:stä kertoo.

Ruoka-apu Lyydia avautuu Seppälässä 5.1.2022 - ruokakassin saa ruokasetelillä

Ruoka-apu on asiakkaalle maksutonta. Ruoka-apu Lyydiasta ruokakasseja saa oman asuinalueen seurakunnan diakonin kirjoittamalla ruokasetelillä. Ruokakassit on pakattu valmiiksi ja sisältö vaihtelee ruokalahjoitusten mukaan. Ruokakassin voi noutaa joka toinen viikko.

Ruoka-apu Lyydian ruokajakelupiste Seppälässä, osoitteessa Ahjokatu 16, avaa ovensa 5.1.2022 ja on avoinna keskiviikkoisin ja torstaisin kello 11–13. Ruokakasseja jaetaan myös neljässä muussa jakelupisteessä eli satelliittipisteissä. Niitä ovat Säynätsalossa Kylän Kammari, Korpilahdella seurakuntatalo, Vaajakosken Suvannon toimintakeskus sekä Leiväntalo (Café Agapé) kaupungin keskustassa. Satelliittipisteiden ruokajakeluajat tarkentuvat myöhemmin.

Satelliittipisteet ovat ruoka-aputoimintaa toteuttavia toimijoita, jotka ottavat uuden toimintatavan osaksi toimintaansa. Lisäksi heillä on myös omaa ruoka-avun jakoa. Ruoka-avun asiakkaiden toivotaan käyttävän pääasiassa oman alueen jakelupistettä.

Vaajakosken Suvanto ry:n ruoka-apu

Ruoka-apu Lyydia Instagramissa

Ruoka-apu Lyydia Facebookissa

Lisätietoja:

Vaajakosken Suvanto: Ruoka-avusta vastaava/verkostokoordinaattori Hanna-Mari Pusaa, 044 758 5713 tai Toiminnanjohtaja Erja Blomberg, 050 369 0992

Jyväskylän kaupunki: Kansliapäällikkö Heli Leinonkoski, 050 365 4287

Jyväskylän seurakunta: Diakonian asiantuntija Kirsi Lepoaho, 050 521 5416