Kastettuja Jyväskylässä maan keskiarvoa enemmän

Jyväskylässä on kastetilastoissa havaittavissa sama kehityssuunta kuin muualla maassa. Kastettujen osuus syntyneistä on viime vuosina pienentynyt. Kirkkoherra Arto Viitala pitää kuitenkin positiivisena sitä, että Jyväskylässä kastettujen lasten osuus on edelleen koko maan keskiarvon yläpuolella. Jyväskylässä kastetaan noin 72 prosenttia lapsista, kun koko maan keskiarvo on hieman alle 70 prosenttia. Koko Lapuan hiippakunnassa kastetaan yhä 79 prosenttia syntyneistä.

Entistä useammin lapsi syntyy perheeseen, jossa kumpikaan vanhemmista ei kuulu kirkkoon. Kastamista mietitään aiempaa useammin myös siinä tilanteessa, jos toinen vanhemmista ei kuulu kirkkoon.

- Kirkkoon kuuluvien läheisten löytäminen kummiksi lienee hyvin harvoin syy kastamatta jättämiselle, sillä nykyään perustellusta syystä myös yksi kummi riittää kastettavalle, Viitala muistuttaa.

Kirkkoherra iloitsee siitä, että kastejuhla ja siitä alkava yhteys seurakuntaan koetaan Jyväskylässä vielä hyvin tärkeäksi osaksi lasten ja perheiden elämää. Seurakunta haluaakin kehittää kasteeseen liittyviä käytäntöjään sekä seurakunnan varhaiskasvatusta palvelemaan lapsiperheitä mahdollisimman hyvin.

Mon Jun 13 18:13:52 EEST 2016