Avainviulu soi, pelimannivirret raikuvat kesäkonserteissa

Kesän aikana kuullaan niin perinteistä laulua kuin Suomessa harvinaisempaa avainviuluakin sen seitsemässä kesäkonsertissa Jyväskylän kirkoissa.
Kesäkonsertit 2016 A5_THUMB.jpg

Jyväskylän seurakunnan perinteinen kesäkonserttisarja käynnistyy tiistaina 19.7., kun Kuokkalan kirkossa virittäydytään kuuntelemaan kitarakvartetti Nordicoa. Muusikot kitaroiden takana ovat Jyväskylän ammattikorkeakoulusta valmistuneet Mikael Koivisto, Juri Kobayashi, Kai Lahtinen ja Marko Rutanen. Edellisestä esiintymisestä Jyväskylässä on vierähtänyt jo yli 10 vuotta: viimeksi yhtyettä on kuultu Jyväskylässä sen perustamisen aikoihin vuonna 2005 Kaupunginkirkossa.
Kitaroiden 24/7 –konsertin monipuolinen ohjelmisto sisältää musiikkia useilta eri aikakausilta. Kuokkalan kirkossa pääsee kuulemaan sävellyksiä muun muassa Johann Sebastian Bachilta, Wolfgang Amadeus Mozartilta, Luigi Boccherinilta ja Federico Moreno Torrobalta. Konserteissa kokoonpanoltaan harvinaislaatuinen yhtye lupaa kuulijoilleen tunnelmallista musiikkia.

Niin kuin puut laulavat –konsertissa 26.7. Kaupunginkirkossa kuulijan korvaa hemmottelevat jo kouluaikoina yhdessä musisoineet mezzosopraano Raisa Vaarna ja urkuri/pianisti Anna-Mari Yrjänä. Kaksikon ohjelmisto koostuu sekä barokin ajan mestarisäveltäjien, Johann Sebastian Bachin ja Antonio Vivaldin, että oman kansallissäveltäjämme Jean Sibeliuksen tuotannosta.

Toinen päivä elokuuta Taulumäen kirkossa koetaan tuulahdus vanhan ajan tunnelmaa, kun lauluyhtye Versio, nokkahuilistit Ulla Arvedson ja Svante Arvedson sekä urkuri András Szabó kajauttavat säveliä renessanssin ja varhaisen barokin ajoilta. Konsertissa kuullaan muun muassa iloa ja ylistystä, Maria–aiheisia kappaleita sekä Laulujen lauluja. Ohjelma on monipuolinen, johon kuuluu niin yhteisnumeroita, soitinsäestyksettömiä a cappella –kappaleita kuin instrumentaaliteoksiakin. Jubilate! -konsertista kiinnostuneen kannattaa saapua ajoissa paikalle, sillä vuonna 2013 Lauluyhtye Version kesäkonserttiin saapui yleisöä viimeistä käsiohjelmaa myöten.

Tänä kesänä on mahdollista nauttia myös paikallisesta tuotannosta. Paljon maailmallakin esiintyneet viulisti Erkki Palola ja pianisti Tuomas Mali sykähdyttävät jyväskyläläisen Kai Niemisen sävellyksillä 9.8. Taulumäen kirkossa.  Niemisen teoksista on kuultavissa hänen oma uniikki tyylinsä, jossa on vaikutteita muun muassa impressionismista ja uusromantiikasta. Konsertti Yön linnut on nimetty erään Niemisen sävellyksen mukaan, joka kuuluu myös illan ohjelmaan.

Vaihtelua tavanomaisiin soitinkokoonpanoihin tuo Psalttamus – pelimannivirsiä 16.8. Taulumäen kirkossa. Suomen eturivin kansanmuusikoilta Senni Valtoselta, Timo Alakotilalta ja Maria Kalaniemeltä taittuvat virret soittimella kuin soittimella, muun muassa harmonikalla, avainviululla ja harmonilla. Psalttamus – pelimannivirsiä yhdistelee virsiä ja pelimannimusiikkia mielikuvituksekkaasti persoonallisella tyylillään.

23.8. Kaupunginkirkossa kuullaan Raamatullisia lauluja ja psalmiduettoja, kun sopraano Hannele Valtasaari, Slovakiasta saapuva sopraano Ingrida Gápová ja urkuri Risto Valtasaari astuvat yleisön eteen. Konsertti koostuu hengellisistä lauluista, duetoista ja aarioista, joiden säveltäjänimiä ovat muun muassa Felix Mendelssohn, Franz Joseph Haydn ja Antonín Dvořák. Illan aikana kuullaan muun muassa Dvořákin vuonna 1894 säveltämiä psalmeihin perustuvia lauluja suomeksi ja tšekiksi.

Loppukesästä Kaupunginkirkossa on vielä mahdollisuus kuunnella Kaunista ja iloista urkumusiikkia. Urut läpikotaisin tunteva Turun Mikaelinseurakunnan johtava kanttori Marko Hakanpää saapuu 30.8. Jyväskylään esittämään hauskoja ja hyväntuulisia teoksia oman aikamme säveltäjiltä. Konsertti on oiva valinta niille, jotka pitävät rentouttavasta hyvän mielen musiikista.

Konsertit tiistaisin klo 19. Ohjelma 15/10/5 euroa tuntia ennen ovelta.

2016-06-23 11:08:01.0