Väinö Jalkanen: Johann Sebastian Bach - Das Wohltemperierte Klavier I 24 Preludia ja fuugaa (1722)

la 13.1. klo 15.00

Taulumäen kirkko

Väinö Jalkanen esittää harvoin kokonaisuutena kuullun Johann Sebastian Bachin kokoelman Das Wohltemperierte Klavier I vuodelta 1722. Liput 15/10/5 euroa

Johann Sebastian Bachin harvoin samassa laajuudessa kuultu klaveerimusiikin suurteos kuullaan Jyväskylässä, kun pianisti Väinö Jalkanen esittää vuodelta 1722 peräisin olevan Das Wohltemperierte Klavier -kokoelman ensimmäisen kirjan kannesta kanteen Taulumäen kirkossa. Kyseessä on eräänlainen koko länsimaisen pianokirjallisuuden kivijalka. Teos on aiemmin kuultu tässä laajuudessa vain muutaman suomalaispianistin esittämänä. Suomessa teosta ovat lisäksi esittäneet myös pianistit András Schiff sekä Svjatoslav Richter.

Konsertti toteutuu yhteistyössä Jyväskylän seurakunnan kanssa ja se on samalla osa Suomen kulttuurirahaston tukemaa yhdentoista kaupungin laajuista kiertuetta.

Väinö Jalkasta on aiemmin tänä vuonna kuultu mm. kansainvälisen Maj Lind -pianokilpailun välierässä sekä BIS-yhtiön uusimmalla Kalevi Ahon musiikkia sisältävällä levyllä. Jalkanen on lisäksi ollut perustamassa monitaiteellista Kaivos-festivaalia Outokummun vanhalle kuparikaivokselle ja esiintynyt Yhdysvalloissa, Venäjällä sekä useissa Euroopan maissa. Jyväskylässä Jalkasta on kuultu myös muun muassa Ilmari Hannikainen -pianokilpailujen finaaleissa vuosina 2007 ja 2010.

Väinö Jalkanen (s.1989) on rovaniemeläislähtöinen pianotaiteilija. Hän on esiintynyt viime mm. Islannin kamarimusiikkifestivaalilla, Karjalan valkeat yöt -festivaalilla Petroskoissa, Budapestin kevät -festivaalilla, Tampere Biennalella, Berliinin Konzerthausissa, Moskovan konservatorion kamarimusiikkisalissa sekä June in Buffalo -festivaalilla Yhdysvalloissa.

Jalkanen on opiskellut Berliinin Hanns Eisler -musiikkikorkeakoulussa, Budapestin Liszt-Akatemiassa, Sibelius-Akatemiassa sekä Lapin musiikkiopistossa opettajinaan mm. András Kemenes, Fabio Bidini, Henri Sigfridsson, Liisa Pohjola ja Erik T. Tawaststjerna. Mestarikurssien opettajista mainittakoon Dmitri Bashkirov sekä erityisesti Bach-tulkinnoillaan ansioitunut András Schiff. Kamarimusiikin alalla yksi tärkeimpiä vaikuttajia on ollut muun muassa Vogler- ja Ébène -jousikvartettien pitkäaikaisena luotsaajana tunnettu Eberhard Feltz.

Jalkanen on palkittu kolmannella palkinnolla sekä erikoispalkinnolla parhaasta Beethovenin teoksen esityksestä Jyväskylässä vuonna 2010 järjestetyssä Ilmari Hannikainen -pianokilpailussa ja palkittu tämän jälkeen useissa Berliinin musiikkikorkeakoulujen järjestämissä kilpailuissa vuosina 2010-2013. Kansainvälisessä Maj Lind -pianokilpailussa elokuussa 2017 hän ylsi välierään.

Jalkanen kuuluu Uusinta-kamariyhtyeeseen sekä vuonna 2015 perustettuun muusikkokollektiivi ÄÄNI-Kollektiiviin, joka toteutti elokuussa 2015 Koneen säätiön tukemana laajan valokuvataidetta, marinkielistä runoutta sekä uutta säveltaidetta yhdistäneen Matka marien maalle -konserttikiertueen. Kiertueella sai kantaesityksensä Väinö Jalkasen sävellys marinkieliselle ääninauhalle sekä soitinyhtyeelle. Yhdessä ÄÄNI-Kollektiivin kanssa Jalkanen perusti monitaiteellisen Kaivos-festivaalin Outokummun Vanhalla Kaivoksella elokuussa 2016.

Viime vuosina Jalkanen on tehnyt paljon yhteistyötä Lapin kamariorkesterin kanssa ja lisäksi hän toimii seitsemättä vuotta puheenjohtajana itäsuomalaisessa Konserttiyhdistys Korvessa, joka pyrkii edistämään koko maan tavoittavaa taidemusiikin kiertuetoimintaa. Jalkanen tekee useasti yhteistyötä myös Lapin kamariorkesterin kanssa, mistä mainintana vastikään julkaistu BIS-yhtiön levytys Kalevi Ahon kvintetosta pianolle ja puhaltajille. Tammikuussa 2018 Jalkanen lähtee Suomen kulttuurirahaston tukemana 11 kaupungin kiertueelle esittäen J.S.Bachin Das Wohltemperierte Klavier -kokoelman ensimmäisen kirjan kannesta kanteen.

Väinö Jalkanen Yle Radio 1 haastattelu:
  • Musiikki Musiikki

Lapin Kansa lehden artikkeli Bach projektista Linkki avautuu uudessa välilehdessä