Urkukonsertti

Korpilahden kirkko

Urkuri Matti Pohjoisaho soittaa historiallisia Korpilahden kirkon urkuja

Urkukonsertti Korpilahden kirkossa

Urkuri Matti Pohjoisaho soittaa Korpilahden kirkossa konsertin, jonka ohjelmisto koostuu suomalaisesta ja saksalaisesta urkumusiikista sekä improvisaatioista. "Tulen erittäin mielelläni soittamaan Korpilahdelle, koska siellä on Suomen oloissa ainutlaatuiset urut. Nehän ovat melko vanhat, yli satakymmenen vuotta, mutta juuri siksi ne ovat soittajan kannalta kiinnostavat. Tuona aikana urkujen soinnissa arvostettiin leveyttä ja laulavuutta, mitkä sittemmin arvoina putosivat pois muodista ja alettiin tehdä kirkassointisia ja ajoittain jopa kirkuvasointisia urkuja. Näitä jälkimmäisiä Suomessa on paljon, mutta Korpilahden urut ovat yhdet harvoista säilyneistä aidoista ns. romanttisista uruista ja sen vuoksi soitan niillä juuri romantiikan aikana sävellettyä ohjelmistoa mm. Sibeliusta. Soitin houkuttelee soittamaan rehevää ja syvämietteistä musiikkia. Soitan saman konsertin edellisenä päivänä myös Hankasalmella, sielläkin on historialliset urut." Matti Pohjoisaho (s. 1990) on kotoisin Keski-Pohjanmaalta Vetelistä, mutta asuu nykyään Helsingissä. Hän konsertoi aktiivisesti Suomessa ja ulkomailla ja opettaa urkujensoittoa ja improvisaatiota Sibelius-Akatemiassa. Tämän lisäksi hän myös säveltää ja sovittaa musiikkia vaihteleville kokoonpanoille.
  • Musiikki Musiikki