Konevitsa-kvartetin konsertti "Taivaallista musiikkia ja kansanlauluja"

ti 12.3. klo 18.00

Korpilahden kirkko

Vapaa pääsy, ohjelma 12 e.

Pietarilainen Konevitsa-kvartetti tulee jälleen konserttikiertueelle Suomeen maalis-huhtikuussa 2019.

Konsertin monipuolinen ohjelma on oivallinen läpileikkaus Venäjän mieskamarikuorojen rikkaasta ohjelmistoperinteestä. Konevitsa-kvartetin ohjelmiston keskeinen osa on venäläinen kirkkomusiikki muinaisista luostarisävelmistä nykysäveltäjien teoksiin. Vanhinta kirkkomusiikkia lauletaan yksiäänisesti, uudemman ajan laulut on sovitettu 2-3 äänelle. Nykyiset neliääniset sovitukset ovat kuoron jäsenet tehneet itse.

Kirkkomusiikin lisäksi konserttien ohjelmassa on venäläistä kansan- ja sotilasmusiikkia. Marssit ovat keisarillisen ajan lauluja, jotka neuvostoaikana katosivat täysin. Ohjelmaan kuuluu myös venäläisiin runoihin perustuvia ja tunnettujen venäläisten säveltäjien sovittamia mieskuorolauluja.

Konevitsa-kvartetin laulajat hallitsevat erinomaisesti perinteisen venäläisen laulutradition ja osalla jäsenistä on myös klassisen laulajan solistikoulutus. Kvartetti on pieni kamarikuoro, joka etsii jatkuvasti täydellistä harmoniaa.

Konevitsa-kvartetti on vuosien varrella osallistunut lukuisiin merkittäviin festivaaleihin Venäjällä, Englannissa, USA:ssa, Italiassa, Irlannissa ja Skandinaviassa. Viimeisten vuosien aikana he ovat tulleet tunnetuksi myös Japanissa, Kiinassa ja Ranskassa. Maailman musiikkikriitikot ja -lehdistö kiittelevät kvartetin laulun korkeaa taiteellista tasoa.

Kvartetti perustettiin vuonna 1992, kun Pietarin konservatorion neljä nuorta muusikkoa ryhtyi kesäisin laulamaan Konevitsan luostarin kirkossa. Konserttien tuotto menee Laatokalla sijaitsevan Konevitsan luostarin jälleenrakentamiseen.

Kvartetti on konsertoinut Suomessa paljon, ja he ovat saaneet vuosien varrella täällä lukuisia taivaallisen kuoromusiikin ystäviä.

Lisätietoja: Tytti Pohjankoski 045 1247844
kvartetin johtaja Igor Dmitriev 044 9415076
konevets4@yahoo.com
www.konevetsquartet.com ja facebookissa : https://www.facebook.com/pages/Konevitsa-kvartetti-Konevets-Quartet/171767932854071