Kristilliset kirkot koolla Jyväskylässä

Suomessa toimivien kirkkojen, kristillisten yhteisöjen ja seurakuntien yhteistyöjärjestö Suomen Ekumeeninen Neuvosto (SEN) pitää syyskokouksensa Jyväskylässä 12.–13.11.2018. Kokouksen yhteydessä 13.11. pidetään Kuokkalan kirkossa seminaari, jonka aiheena on Yhteyteen ja oikeudenmukaisuuteen – Kirkkojen maailmanneuvosto 70 vuotta.

Yleisölle avoimessa seminaarissa puhuvat muun muassa arkkipiispa emeritus Kari Mäkinen ja saamelaistyön sihteeri ja Vuoden pappi Erva Niittyvuopio Oulun hiippakunnasta. Seminaarin teemoja ovat erimerkiksi saamelaiset osana yhteiskuntaa ja kirkkojen missiota sekä lähetysparadigman muutos.

Ekumenia tulee kreikankielen sanasta oikoumene ja tarkoittaa koko asuttua maailmaa. Ekumenian tavoitteena on hajallaan elävän kristikunnan saattaminen keskinäiseen yhteyteen.

Ekumeeninen liike on kristillisen kirkon historiassa melko nuori ilmiö. Se on kristillisiin kirkkoihin ja yhteisöihin kuuluvien kristittyjen liike, joka syntyi 1800- ja 1900 -lukujen vaihteessa. SEN on perustettu vuonna 1917 ja on maailman vanhimpia kansallisia ekumeenisia neuvostoja. Kirkkojen maailmanneuvosto on perustettu vuonna 1948.

Lisätietoja:

Pääsihteeri Mari-Anna Auvinen